Σκεπτικισμό προκαλεί σε πολλούς εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης το σχέδιο για τη δημιουργία Οργανισμών Λιμένων. Τι φοβούνται, γιατί αντιδρούν .
«Αγκάθια» στον δρόμο για τον θαλασσινό «Καποδίστρια» των 72 λιμενικών ταμείων της χώρας συναντά η προσπάθεια του υπουργείου Ναυτιλίας για τη δημιουργία Οργανισμών Λιμένων.
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς που έχουν γίνει, θα δημιουργηθούν από 9 μέχρι 14 Οργανισμοί, με τη μορφή Ανωνύμων Εταιρειών, όπου το 55% θα διατηρήσει το Δημόσιο και το 45% οι ΟΤΑ.
Διαβεβαιώσεις
Το σχέδιο
«Αγκάθια» στον δρόμο για τον θαλασσινό «Καποδίστρια» των 72 λιμενικών ταμείων της χώρας συναντά η προσπάθεια του υπουργείου Ναυτιλίας για τη δημιουργία Οργανισμών Λιμένων.
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς που έχουν γίνει, θα δημιουργηθούν από 9 μέχρι 14 Οργανισμοί, με τη μορφή Ανωνύμων Εταιρειών, όπου το 55% θα διατηρήσει το Δημόσιο και το 45% οι ΟΤΑ.
Στον κάθε Οργανισμό θα συμμετέχει ένας αριθμός λιμενικών ταμείων, κοντινών νησιών ή λιμανιών από τα συνολικά 72 που υπάρχουν σήμερα και από τα οποία τα 32 είναι δημοτικά, ένα νομαρχιακό και 39 που λειτουργούν υπό την εποπτεία του υπουργείου Ναυτιλίας.
Πάντως πολλοί φορείς της Αυτοδιοίκησης αντιμετωπίζουν με μεγάλο σκεπτικισμό το εγχείρημα, διαβλέποντας τον κίνδυνο ν «αποκοπούν» τα λιμάνια από τις πόλεις.
Αυτό αποτυπώθηκε στην έναρξη του διαλόγου ανάμεσα σε επιτροπή του υπουργείου υπό τον γενικό γραμματέα Λιμένων κ. Γιώργο Βλάχο και την ΚΕΔΚΕ και όπως φαίνεται στην πρώτη συνάντηση, που έγινε προ ημερών από πλευράς υπουργείου:
Αποσαφηνίστηκε ότι δεν θα θιγεί κανένα δημοτικό λιμενικό ταμείο, που δεν θα θελήσει να ενταχθεί σε Οργανισμό Λιμένων.
«Οι εκπρόσωποι της ΚΕΔΚΕ, δήμαρχοι Χανίων Κυριάκος Βιρβιδάκης και Αμφιλοχίας Απόστολος Κοιμήσης μας είπαν ότι δόθηκαν από το υπουργείο διαβεβαιώσεις πως δεν θα περιληφθεί υποχρεωτικά σε Οργανισμό Λιμένων κανένα δημοτικό λιμενικό ταμείο, εάν δεν το επιθυμεί.
Πάντως πολλοί φορείς της Αυτοδιοίκησης αντιμετωπίζουν με μεγάλο σκεπτικισμό το εγχείρημα, διαβλέποντας τον κίνδυνο ν «αποκοπούν» τα λιμάνια από τις πόλεις.
Αυτό αποτυπώθηκε στην έναρξη του διαλόγου ανάμεσα σε επιτροπή του υπουργείου υπό τον γενικό γραμματέα Λιμένων κ. Γιώργο Βλάχο και την ΚΕΔΚΕ και όπως φαίνεται στην πρώτη συνάντηση, που έγινε προ ημερών από πλευράς υπουργείου:
Αποσαφηνίστηκε ότι δεν θα θιγεί κανένα δημοτικό λιμενικό ταμείο, που δεν θα θελήσει να ενταχθεί σε Οργανισμό Λιμένων.
«Οι εκπρόσωποι της ΚΕΔΚΕ, δήμαρχοι Χανίων Κυριάκος Βιρβιδάκης και Αμφιλοχίας Απόστολος Κοιμήσης μας είπαν ότι δόθηκαν από το υπουργείο διαβεβαιώσεις πως δεν θα περιληφθεί υποχρεωτικά σε Οργανισμό Λιμένων κανένα δημοτικό λιμενικό ταμείο, εάν δεν το επιθυμεί.
Μόνο όσα θέλουν θα περιληφθούν, είπε στο «Εθνος» ο πρόεδρος της ΤΕΔΚ Κυκλάδων, δήμαρχος Ερμούπολης, Γιάννης Δεκαβάλας.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ΤΕΔΚ Κυκλάδων είχε αντιδράσει έντονα στο ενδεχόμενο της υποχρεωτικής «συγχώνευσης» δημοτικών λιμενικών ταμείων εκφράζοντας έντονες ανησυχίες για το εάν αποτελεί το εγχείρημα απαρχή ιδιωτικοποιήσεων.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ΤΕΔΚ Κυκλάδων είχε αντιδράσει έντονα στο ενδεχόμενο της υποχρεωτικής «συγχώνευσης» δημοτικών λιμενικών ταμείων εκφράζοντας έντονες ανησυχίες για το εάν αποτελεί το εγχείρημα απαρχή ιδιωτικοποιήσεων.
Διαβεβαιώσεις
Γι' αυτό, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, από πλευράς υπουργείου δόθηκαν διαβεβαιώσεις πως δεν είναι στις κυβερνητικές προθέσεις να ακολουθήσουν παραχωρήσεις σε ιδιώτες.
«Αυτό μπορεί να αναφερθεί ρητά στον νόμο αν και οι ΟΤΑ, που θα συμμετέχουν με το 45% του μετοχικού κεφαλαίου στον Οργανισμό, μπορούν έτσι κι αλλιώς να μπλοκάρουν οποιαδήποτε σχετική απόφαση», λέγεται ότι ειπώθηκε στη συγκεκριμένη συνάντηση.
Αυτά τα δύο «βήματα» επιτρέπουν να συνεχιστεί ουσιαστικά ο διάλογος σε νέα συνάντηση, που έχει προγραμματιστεί για την Τετάρτη.
Ωστόσο, φαίνεται ότι ακόμα ο «δρόμος» είναι μακρύς, αφού υπάρχουν πολλά ανοιχτά ζητήματα, που ενδιαφέρουν τις τοπικές κοινωνίες, όπως π.χ. ποιοι θα είναι τελικά οι νέοι Οργανισμοί, που θα βρίσκεται η έδρα του καθενός, ποιο λιμάνι θα καθοριστεί να έχει και εμπορική χρήση κ.ο.κ.
«Αυτό μπορεί να αναφερθεί ρητά στον νόμο αν και οι ΟΤΑ, που θα συμμετέχουν με το 45% του μετοχικού κεφαλαίου στον Οργανισμό, μπορούν έτσι κι αλλιώς να μπλοκάρουν οποιαδήποτε σχετική απόφαση», λέγεται ότι ειπώθηκε στη συγκεκριμένη συνάντηση.
Αυτά τα δύο «βήματα» επιτρέπουν να συνεχιστεί ουσιαστικά ο διάλογος σε νέα συνάντηση, που έχει προγραμματιστεί για την Τετάρτη.
Ωστόσο, φαίνεται ότι ακόμα ο «δρόμος» είναι μακρύς, αφού υπάρχουν πολλά ανοιχτά ζητήματα, που ενδιαφέρουν τις τοπικές κοινωνίες, όπως π.χ. ποιοι θα είναι τελικά οι νέοι Οργανισμοί, που θα βρίσκεται η έδρα του καθενός, ποιο λιμάνι θα καθοριστεί να έχει και εμπορική χρήση κ.ο.κ.
Το σχέδιο
Στο Δημόσιο η πλειονότητα των μετοχών
Σύμφωνα με τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς, οι Οργανισμοί Λιμένων που θα δημιουργηθούν, θα έχουν τη μορφή Ανώνυμων Εταιρειών και το Δημόσιο θα έχει το 55% και οι ΟΤΑ το 45% των μετοχών, ενώ στο Διοικητικό Συμβούλιο θα μετέχουν εκπρόσωποι των εργαζομένων, των τοπικών επιμελητηρίων κ.ά.
Συνολικά, σχεδιάζεται να δημιουργηθούν από 9 έως 14 Οργανισμοί, που θα καλύπτουν κοντινά λιμάνια, όπως π.χ. Δωδεκανήσων, Βορείου Αιγαίου, Ιονίου πελάγους κ.ο.κ., με στόχο να μπορούν να έχουν όλη την αναγκαία υποδομή για σχεδιασμό, υλοποίηση και διασφάλιση χρηματοδότησης των έργων.
Παράλληλα, εκτιμάται ότι τέτοιοι Οργανισμοί θα μπορέσουν να προχωρήσουν ευκολότερα στην υλοποίηση και των πολυδάπανων μέτρων ασφαλείας, που καθορίζονται από ευρωπαϊκό κανονισμό και θα πρέπει να ληφθούν το επόμενο διάστημα.
Σταύρος Μαλαγκονιάρης
Σύμφωνα με τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς, οι Οργανισμοί Λιμένων που θα δημιουργηθούν, θα έχουν τη μορφή Ανώνυμων Εταιρειών και το Δημόσιο θα έχει το 55% και οι ΟΤΑ το 45% των μετοχών, ενώ στο Διοικητικό Συμβούλιο θα μετέχουν εκπρόσωποι των εργαζομένων, των τοπικών επιμελητηρίων κ.ά.
Συνολικά, σχεδιάζεται να δημιουργηθούν από 9 έως 14 Οργανισμοί, που θα καλύπτουν κοντινά λιμάνια, όπως π.χ. Δωδεκανήσων, Βορείου Αιγαίου, Ιονίου πελάγους κ.ο.κ., με στόχο να μπορούν να έχουν όλη την αναγκαία υποδομή για σχεδιασμό, υλοποίηση και διασφάλιση χρηματοδότησης των έργων.
Παράλληλα, εκτιμάται ότι τέτοιοι Οργανισμοί θα μπορέσουν να προχωρήσουν ευκολότερα στην υλοποίηση και των πολυδάπανων μέτρων ασφαλείας, που καθορίζονται από ευρωπαϊκό κανονισμό και θα πρέπει να ληφθούν το επόμενο διάστημα.
Σταύρος Μαλαγκονιάρης
0 Response to "Ενστάσεις δημάρχων για θαλασσινό «Καποδίστρια»"