Το λιμάνι της απραξίας

9.6.10 Αναρτήθηκε από True Channel

Όπως είχα έγκαιρα επισημάνει, το ζήτημα της αποπεράτωσης του έργου του Ξηριά θα δημιουργήσει λόγους νέων εντάσεων και ανούσιας μικροπολιτικής κουβέντας γύρω από το λιμάνι και το κυκλοφοριακό. Πέρασαν τέσσερα χρόνια πλήρους απραξίας γύρω από το ζήτημα του λιμανιού. Το χρηματοδοτικό πρωτόκολλο προκάλεσε έντονη αλλά χρήσιμη συζήτηση επί Υπουργίας Παπαληγούρα αφού αναδείχθηκαν μερικά σημαντικά ζητήματα για την πόλη :
- Το χρηματοδοτικό πρωτόκολλο προέβλεπε εθνική συμμετοχή ύψους 50% συνεπώς η όποια συζήτηση για μεγαλόπνοα έργα μάλλον ήταν άνευ ουσίας
- Η εμπορική χρήση του λιμανιού δεν απέδειξε ποτέ οφέλη για τη πόλη της Κορίνθου
- Το χωροταξικό σχέδιο και οι συνδυασμένες μεταφορές που προέβλεπε, δεν ήταν καθόλου συμβατές με το αναπτυξιακό μέλλον της πόλης
- Αναδείχθηκε ένα καθολικό αίτημα δημιουργίας τουριστικού λιμένα χωρίς όμως αυτό να εντάσσεται σε μία σοβαρή αναπτυξιακή πλατφόρμα. Το τουριστικό λιμάνι παραμένει σύνθημα.

Οι θέσεις των δημοτικών παρατάξεων δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον αφού δεν δίνουν συγκεκριμένες απαντήσεις σε πολλά θέματα :
- Το αίτημα της σύστασης του δημοτικού λιμενικού ταμείου δεν δίνει καμία απάντηση στο πρόβλημα που δημιουργούν οι νταλίκες. Οι προτάσεις για διαχείριση της κυκλοφορίας και το αίτημα για περιοριστικούς όρους στερείται νομικής και ουσιαστικής βάσης αφού αντιτίθεται στην αρχή της ελεύθερης διακίνησης . Ουδείς απάντησε με πειστικό τρόπο στο απλό ερώτημα : Μετά το δημοτικό λιμενικό ταμείο τι ?
- Η ιδέα της ανάπτυξης εμπορικού λιμένα σε άλλο σημείο στο Σαρωνικό ακούγεται θετική αλλά ξεπερνά τις αυτοδιοικητικές αρμοδιότητες και επειδή πρόκειται για μακροπρόθεσμο σχέδιο πρέπει να συνοδευτεί από συγκεκριμένες πολιτικές και επιχειρησιακές ενέργειες στο μακρύ μεσοδιάστημα.
- Η άποψη περί ανάπτυξης τουριστικού λιμένα προϋποθέτει ένα σύνθετο επιχειρησιακό μοντέλο με διασαφήνιση ζητημάτων όπως η ταυτότητα της πόλης, η αναπτυξιακή κατεύθυνση, το είδος και ο τρόπος των απαιτούμενων υποδομών κλπ. Η πρόταση ανάπτυξης τουριστικού λιμένα από ιδιώτη επενδυτή που έχει τεθεί από το Πανεπιστήμιο της Πεσκάρα συγκρούεται με την ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Νομίζω ότι δεν έχει ακόμα υπάρξει αναλυτική συζήτηση πάνω στο ζήτημα αξιοποίησης του λιμανιού και τον τρόπο που αυτό θα βοηθήσει την ανάπτυξη του νέου δήμου Κορινθίων. Πριν από 2 χρόνια είχα την ευκαιρία να μιλήσω στην δημόσια διαβούλευση και να προτείνω την μετατροπή του λιμανιού σε μαρίνα για τους παρακάτω απλούς λόγους :
- Οι μαρίνες της Αττικής έχουν κορεστεί και υπάρχει μεγάλη ζήτηση ελλιμενισμού ακριβών σκαφών στην περιοχή
- Η μετατροπή του λιμανιού σε μαρίνα αποτελεί διαδικασία χαμηλής επένδυσης αλλά υψηλής απόδοσης
- Η μαρίνα αποτελεί έναν άμεσο τρόπο έλξης επισκεπτών υψηλού εισοδήματος
- Οι υποδομές της πόλης μπορούν καταρχήν να αντιμετωπίσουν την εισροή επισκεπτών μίας μαρίνας δεν μπορούν όμως να αντιμετωπίσουν τους χίλιους περιστασιακούς επισκέπτες ενός κρουαζιερόπλοιου. Δεν υπάρχουν καν οι απαραίτητες τουαλέτες …
- Η επέκταση της μαρίνας σε μεγάλο τουριστικό λιμάνι μπορεί να γίνει σε δεύτερο χρόνο αφού αναπτυχθεί η Κόρινθος ως τουριστικό brand.

Είναι σαφές ότι απαιτούνται συγκεκριμένες νομικές και πολιτικές ενέργειες που θα οδηγήσουν στην αξιοποίηση του λιμανιού. Οι νταλίκες είναι πιθανόν χρήσιμες για τις Κορινθιακές επιχειρήσεις αλλά δημιουργούν μέγιστο πρόβλημα στη πόλη. Οι νταλίκες όμως απομακρύνονται με τακτική και μακρύ αγώνα εφόσον έχουμε ξεκαθαρίσει και συμφωνήσει στο αναπτυξιακό πλάνο. Η μετατροπή του λιμανιού ομοιάζει με την ιστορία της υδροδότησης. Θα απαιτηθεί χρόνος και κόπος.
Το σχέδιο Καλλικράτης δεν είναι ξεκάθαρο και δεν διασφαλίζει την αυτόματη δημιουργία δημοτικού λιμενικού ταμείου. Υπάρχουν αντιφατικές διατάξεις που δείχνουν ότι η νέα δημοτική αρχή θα χρειαστεί να διεκδικήσει τη διοίκηση ενός λιμένα του οποίου τα περιουσιακά στοιχεία θα ανήκουν, πιθανώς, στην περιφέρεια. Δυστυχώς το ζήτημα δεν συζητήθηκε και το λιμάνι της Κορίνθου παραμένει σε κατάσταση ασάφειας.
Μετά από τέσσερα χρόνια θα μπούμε σε νέα προεκλογική συζήτηση για ένα λιμάνι που συνεχίζει να δημιουργεί προβλήματα αντί να παράγει. Σύντομα θα διαπιστώσουμε ότι στις μέρες μας αποτελεί πολυτέλεια να μιλάμε για πόλη που καταναλώνει και διαχειρίζεται πόρους. Πρέπει να αρχίσουμε να σκεπτόμαστε για την πόλη που παράγει. Στην Κόρινθο, αυτό δεν μπορεί να γίνει δίχως δημοτικό λιμενικό ταμείο και πλάνο αναπτυξιακής διεκδίκησης για το λιμάνι.
Το επερχόμενο κυκλοφοριακό πρόβλημα με το αναγκαστικό κλείσιμο της οδού Αποστόλου Παύλου δεν προσφέρεται για υψηλούς τόνους ούτε πρόκειται να αποδείξει φίλους και εχθρούς της πόλης. Γνωρίζαμε το πρόβλημα από τότε που ξεκίνησαν τα έργα του Ξηριά. Ως συνήθως, καλούμαστε να διαχειριστούμε μία κρίση που οφείλεται σε απραξία πολλών ετών. Η δυστυχία είναι ότι το πρόβλημα δημιουργείται παραμονές εκλογών. Περιμένει κανείς θέσεις και λύσεις για το λιμάνι τέτοια εποχή ?

ΛΚ
You can leave a response, or trackback from your own site.

1 Response to "Το λιμάνι της απραξίας"

  1. Ανώνυμος Said,

    ...μετατροπή του λιμανιού σε μαρίνα για τους παρακάτω απλούς λόγους :
    - Οι μαρίνες της Αττικής έχουν κορεστεί και υπάρχει μεγάλη ζήτηση ελλιμενισμού ακριβών σκαφών στην περιοχή
    - Η μετατροπή του λιμανιού σε μαρίνα αποτελεί διαδικασία χαμηλής επένδυσης αλλά υψηλής απόδοσης
    - Η μαρίνα αποτελεί έναν άμεσο τρόπο έλξης επισκεπτών υψηλού εισοδήματος
    - Οι υποδομές της πόλης μπορούν καταρχήν να αντιμετωπίσουν την εισροή επισκεπτών μίας μαρίνας δεν μπορούν όμως να αντιμετωπίσουν τους χίλιους περιστασιακούς επισκέπτες ενός κρουαζιερόπλοιου. Δεν υπάρχουν καν οι απαραίτητες τουαλέτες …
    - Η επέκταση της μαρίνας σε μεγάλο τουριστικό λιμάνι μπορεί να γίνει σε δεύτερο χρόνο αφού αναπτυχθεί η Κόρινθος ως τουριστικό brand.

    Posted on 9 Ιουνίου 2010 στις 4:03 μ.μ.