Παρασκευάς Νταβαρίνος

Σύλλογος Φίλων του Τραίνου Κορινθίας
Ο Σύλλογος Φίλων του Τραίνου, αγωνίζεται από την στιγμή της ίδρυσης του για την διατήρηση και ανάπτυξη των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών, ιδιαίτερα στην Κορινθία, και συναντήσαμε –όταν αναλύαμε τα επιχειρήματά μας- αποδοχή από όλους όσους δεν έχουν προσκολληθεί στην εποχή του ’50-’60, όπου συντελέστηκε ένα πραγματικό έγκλημα κατά του σιδηροδρόμου και κατά της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας των προϊόντων της χώρας μας.
Είναι κρίσιμο για την Κόρινθο και την Κορινθία να αξιοποιήσει το υφιστάμενο μετρικό δίκτυο του ΟΣΕ ως βασικό μέσο μεταφοράς και συγκεκριμένα να μετατραπεί σε επίγειο Μετρό με χαμηλό εισιτήριο που θα συνδέει Αγ. Θεοδώρους -Λουτράκι – Κόρινθο – Κιάτο – Ξυλόκαστρο – Δερβένι και θα επανασυνδέσει σιδηροδρομικά το κέντρο της Κορίνθου με τη «νέα» Γραμμή, έτσι ώστε να υπάρξει ομαλή και πλήρης σύνδεση του «Προαστιακού» με το κέντρο της Κορίνθου και τις γειτονιές της που ενώνονται με τις υφιστάμενες γραμμές (Ποσειδωνία, Αγιαννιώτικα, Κανταρέ), σύνδεση που αυτή τη στιγμή απλώς δεν υπάρχει, με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται δεκάδες επιβάτες, να παρακάμπτεται πλήρως η Κόρινθος, να ζημιώνεται η οικονομία της και να απαξιώνονται ολοένα και περισσότερο οι σιδηροδρομικές μεταφορές, εν μέσω μάλιστα κρίσης.
Ταυτόχρονα, θα υπάρξει ανετότερη επικοινωνία Κορίνθου-Λουτρακίου-Κιάτου, θα εκλείψει η αφάνταστη ταλαιπωρία των προσκυνητών στο εορτασμό της Γιάτρισσας στο Λουτράκι, δεκάδες άνθρωποι θα πηγαινοέρχονται στη Κεντρική Εφορία επί της οδού Πατρών χωρίς να απασχολούν πόντο από το οδικό δίκτυο και χωρίς να εκλύουν τόνους καυσαέρια.
Επίσης, θα μπορούσε να υπάρξει μία διακλάδωση μέσω της οδού Κολιάτσου που θα οδηγούσε έναν συρμό έως το τέρμα της στα Καλάμια, όπως ήδη έχει προταθεί.
Δεν είναι τυχαίο που όλες οι Χωροταξικές Μελέτες για την Κορινθία (Παπαγιάννη του 1993 του ΥΠΕΧΩΔΕ, πρόγραμμα ΕΝΒΙΡΕΓΚ και η μελέτη Κασίμη-ΕΚΚΕ για την ΝΑ Κορινθίας το ’98), το κοστολογημένο Πόρισμα της Ημερίδας του ΤΕΕ στην Πάτρα τον Μάρτη 1999, η οδηγία και κατεύθυνση (1992α) της Ε.Ε. για πόλεις χωρίς IX και ανάπτυξη των Μέσων Σταθερής Τροχιάς, πιστοποιούν κατά τον πιο επιστημονικό τρόπο την πρότασή μας αυτή , η οποία θα έχει ως αποτέλεσμα την μείωση της χρήσης του ΙΧ, την προστασία του περιβάλλοντος και την ανθρώπινη, ομαλή ανάπτυξη της Κορινθίας, καθιστώντας την ελκυστικότερη τουριστικά, στόχος που ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων, 8 μαζικοί φορείς,3.500 κάτοικοι της Κορινθίας (εκ των οποίων 2.500 Κορίνθιοι), δεκάδες προσωπικότητες, επιστήμονες, αλλά και ο ως το 1998 Δήμαρχος Κορίνθου δίνουν από το 1994 μάχη για να επιτευχθεί, έχοντας ως γνώμονα την προστασία και την ολόπλευρη, σύγχρονη, ανάπτυξη της πολύτιμης μας Κορινθίας και όχι την εξυπηρέτηση μικροσυμφερόντων και πρακτικών που έχουν ως αποτέλεσμα τον θάνατο 2.500 και τον τραυματισμό και βαριά αναπηρία 22.000 Ελλήνων κάθε χρόνο στην άσφαλτο.
Επίσης, η υφιστάμενη γραμμή μπορεί να αξιοποιηθεί για εμπορικές μεταφορές, απαλλάσσοντας την Κόρινθο από το βάσανο των νταλικών (ένας συρμός αντιστοιχεί με 30 νταλίκες) και αυξάνοντας την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεών της.
Το παράδειγμα του πετυχημένου τοπικού-προαστιακού σιδηρόδρομου που αναπτύχθηκε από τον ΟΣΕ με ελάχιστες επενδύσεις πρόσφατα στη Μεσσηνία, αποδεικνύει και πρακτικά την ορθότητα της πρότασης μας. Με μόλις 150.000 ευρώ κόστος ανακατασκευής επαναλειτούργησε πέρυσι -ύστερα από 31 χρόνια- η τοπική γραμμή Καλαμάτας-Μεσσήνης, ενώ δρομολογήθηκαν τα τελευταία 4 χρόνια πυκνά προαστιακά δρομολόγια και στην διαδρομή Καλαμάτα-ΤΕΙ-Νοσοκομείο Καλαμάτας-Αρις-Ζευγολατίο-Διαβολίτσι και Κυπαρισσία. Ένα άψογο σέρβις 3 προαστιακών γραμμών με 40 περίπου δρομολόγια την ημέρα που η τοπική κοινωνία το τίμησε με παραπάνω από 2000 ημερήσιους επιβάτες (στις αιχμές παραπάνω από 3000).
Δυστυχώς, μέχρι στιγμής, η Τοπική Διοίκηση όχι μόνο δεν έχει αγκαλιάσει την πρότασή μας (όπως συμβαίνει στην Ήπειρο, Γεώργιος Τρυφωνίδης, βουλευτής Πρεβέζης, ΓΓΠ Ηπείρου κ.Παναζάχος, τα Τρίκαλα, τον Βόλο, το Ηράκλειο Κρήτης, που απαιτούν και σχεδιάζουν δημιουργία Τραμ, τραμτρέϊν και προαστιακού που θα διατρέχει τις πόλεις τους), αλλά αντίθετα υπάρχουν φωνές που μιλούν για μετατροπή της μετρικής γραμμής σε δρόμο!! Μόνο σε πλήρως υπανάπτυκτες χώρες θα μπορούσε να διατυπωθεί τέτοια κοντόθωρη, αντιπεριβαλλοντική και απαράδεκτη πρόταση, και μάλιστα την στιγμή που σε όλες ανεξαιρέτως τις ευρωπαϊκές πόλεις έχει συνειδητοποιηθεί ότι μία σημαντική παράμετρος επίλυσης ή έστω ανάσχεσης της αλλαγής του κλίματος και των φοβερών επιπτώσεων της αλλαγής αυτής στην ανθρώπινη κοινωνία, είναι η μείωση της χρήσης του ΙΧ και η ανάπτυξη των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς Σταθερής Τροχιάς και στη βάση αυτή όλα τα σιδηροδρομικά δίκτυα που βρίσκονται στα κέντρα των πόλεων, αναπτύσσονται ραγδαία και υιοθετούνται μέτρα περιορισμού της κίνησης ΙΧ.
Για παράδειγμα μπορείτε να δείτε τον ΣΣ Stadelhof Ζυρίχης {Ελβετία}, μέσα στον οικιστικό ιστό της πόλης, με άμεση διασύνδεση με Τραμ και λεωφορεία, ο οποίος έχει την κατασκευή του ΣΣ ΟΣΕ του Λουτρακίου, ενώ υπάρχουν ακόμα 3 ΣΣ και χρησιμοποιούνται εντατικά. Στο Brno της Τσεχίας, συρμός ατμήλατου τροχιόδρομου διασχίζει τον κεντρικό πεζόδρομο της πόλης όπως συνέβαινε και παλαιότερα στο Βόλο...
Η διαχείριση των μετακινήσεων με ΜΜΜ σταθερής τροχιάς προβάλλει πλέον ως μονοσήμαντη στρατηγική στα πλαίσια της βιώσιμης ανάπτυξης. Σε μας, με τις λιγοστές υποδομές σταθερής τροχιάς, η απαξίωση υφιστάμενων αποτελεί έγκλημα κατά του μέλλοντος μας.
(Η εισήγηση του κ. Νταβαρίνου παρουσιάστηκε στην ημερίδα που οργάνωσαν οι Οικολόγοι Πράσινοι Πελοποννήσου στις 29/5/2010 στον παλιό σταθμό ΟΣΕ στην Κόρινθο με θέμα «Βιώσιμη κινητικότητα- πεζός – ποδήλατο – τρένο».
You can leave a response, or trackback from your own site.

0 Response to "ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΠΙΓΕΙΟΥ ΜΕΤΡΟ ΕΠΙ ΤΩΝ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΩΝ ΜΕΤΡΙΚΩΝ ΓΡΑΜΜΩΝ ΣΤΗΝ ΚΟΡΙΝΘΙΑ"