ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΥ
ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ, ΒΕΛΤΙΣΤΗ ΚΑΙ ΟΡΘΟΛΟΓΙΚΗ ΛΥΣΗ
Συνδημότες και συνδημότισσες,
όλοι συμφωνούμε για τη μη ύπαρξη μαγικής λύσης, που να μας απαλλάσσει οριστικά και ανέξοδα από τα απορρίμματα. Το ζητούμενο για όλους μας θα πρέπει να είναι η ελαχιστοποίηση αυτού του «κόστους» πρωτίστως περιβαλλοντικά , κοινωνικά και τέλος οικονομικά.
Καμία λύση, όμως, δεν μπορεί να απαλλάξει από τις ευθύνες τους όλους εκείνους τους πολιτικούς και κυρίως αυτοδιοικητικούς παράγοντες που άσκησαν ή ασκούν διοίκηση, που ενώ μέχρι τώρα απολαμβάνουν τις συνεχείς φιλοσοφικές συζητήσεις και την εγκληματική τους απραξία, ξαφνικά λίγο πριν από τις εκλογές ανακαλύπτουν το πρόβλημα και προτείνουν αποσπασματικές λύσεις.
1.Τι βλέπουμε λοιπόν ως απλοί πολίτες έως τώρα.
Βλέπουμε συνεχή και πρόχειρη μεταφορά των ευθυνών και της αρμοδιότητας διαχείρισης των ΑΣΑ (αστικά στερεά απόβλητα) από τον έναν φορέα στον άλλο (Νομαρχία, Δήμοι, ΦΟΔΣΑ, Περιφέρεια) .
Βλέπουμε επικράτηση της λογικής ότι οι σοβαρές και υπεύθυνες δράσεις έχουν πολιτικό κόστος.
Βλέπουμε στο μέγιστο βαθμό το σύνδρομο μετάθεσης του πολιτικού κόστους σε άλλον φορέα ή ακόμη χειρότερα στην επόμενη θητεία ή στον επόμενο Δήμαρχο ή Περιφερειάρχη.
Βλέπουμε ελλιπή (ποσοτικά και ποιοτικά ) στελέχωση των θεσμοθετημένων φορέων .
Βλέπουμε αναίτια αντίδραση των τοπικών κοινωνιών, λόγω κακής και ελλιπούς (κατά το πλείστον ηθελημένης από επιστήμονες-πωλητές της μίας ή της άλλης μεθόδου) ενημέρωσης για τις σύγχρονες τεχνολογίες και εγκαταστάσεις διάθεσης απορριμμάτων.
Το αποτέλεσμα των παραπάνω είναι ότι:
Δεν έχουμε προχωρήσει στην υλοποίηση των βασικών αξόνων του Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) όπως αυτός ψηφίστηκε το 2005 και ήδη οδεύουμε στην αναθεώρηση του.
Προσπαθούμε ακόμα να κλείσουμε τους δεκάδες παράνομους ΧΑΔΑ που υπάρχουν στην Περιφέρεια.
Η ανακύκλωση δεν έχει προχωρήσει και μάλιστα οδεύει μειούμενη.
Χάθηκαν σημαντικές ευκαιρίες για την αξιοποίηση των κοινοτικών χρηματοδοτήσεων.
Από 1/1/2009 αντιμετωπίζουμε ως Περιφέρεια την δαμόκλεια σπάθη των υψηλών προστίμων.
Σήμερα όμως φαίνεται να ευρίσκεται σε εξέλιξη μία προσπάθεια από την Περιφέρεια η οποία έχει αναλάβει την ευθύνη υλοποίησης των όποιων δράσεων από τους κατά τόπους φορείς.
2. Τι θεωρούμε σαν καλλίτερη λύση.
Για να επιτευχθεί ο στόχος επίλυσης του ακανθώδους ζητήματος της ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων, πρέπει να καταστρωθεί και να υλοποιηθεί ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης αστικών αποβλήτων, που θα έχει σαν απώτερο σκοπό τον μηδενισμό παραγωγής απορριμμάτων και θα περιλαμβάνει:
Α. Την εφαρμογή προγραμμάτων για τη βελτιστοποίηση του συστήματος συλλογής,
Β. Τον περιορισμό της παραγωγής αποβλήτων με αυστηρή εφαρμογή της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει»,
Γ. Την εφαρμογή της εγγύτητας,
Δ. Την οικιακή κομποστοποίηση,
Ε. Την διαλογή στην πηγή,
Στ. Την ανακύκλωση των διαχωρισθέντων υλικών,
Ζ. Την εφαρμογή συστημάτων μεταφόρτωσης για την αύξηση της οικονομικής αποδοτικότητας του συστήματος,
Η. Τη χρήση των εγκεκριμένων από την Ευρωπαϊκή νομοθεσία, μεθόδων επεξεργασίας, με προτεραιότητα στον συνδυασμό της Αερόβιας Βιολογικής και της Μηχανικής Επεξεργασίας και
Θ. Τη διάθεση του τελικού υπολείμματος σε σύγχρονους χώρους υγειονομικής ταφής υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ).
3. Τι ζητάμε από την περιφέρεια, ενόψει της αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ
Το διαχωρισμό της Περιφέρειας σε 3 διαχειριστικές Ενότητες αντί για 7.
Τη λειτουργία 3 ΧΥΤΥ αντί για 7 και 3 μονάδων επεξεργασίας ΑΣΑ.
Την αυστηριοποίηση των κριτηρίων χωροθέτησης ΧΥΤΥ και μονάδων επεξεργασίας.
Τη λειτουργία Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων στα όρια κάθε δημιουργούμενου με το σχέδιο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ Δήμου.
Τη δημιουργία δικτύου συλλογής ανακυκλώσιμων υλικών και ειδικών αποβλήτων (Πράσινα Σημεία)ανά Δήμο.
Τη λειτουργία ενός Περιφερειακού ΦΟΔΣΑ (Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων) αντί των 7 προβλεπομένων.
Άμεση αποκατάσταση όλων των χώρων ανεξέλεγκτης διάθεσης απορριμμάτων.
Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού σε συνεργασία με τους Δήμους, έτσι ώστε να υπάρχει ενεργή συμμετοχή καιευθύνη των πολιτών στη διαχείριση των στερεών αποβλήτων.
Προώθηση της οργάνωσης, ολοκληρωμένων συστημάτων
διαχείρισης των άλλων ρευμάτων αποβλήτων, πλην των αστικών: μη επικίνδυνα βιομηχανικά, ελαστικά Αυτοκινήτων, ΑΕΕΚ, ΟΤΚΖ, ΑΗΗΕ, ιλύες ΕΕΛ, επικίνδυνα αστικά στερεά απόβλητα, κ.λπ.
Σε αυτό το σημείο Θα πρέπει να επισημάνουμε πως, όπως παραδέχεται η επιστημονική κοινότητα, δεν υπάρχει βέλτιστη τεχνολογία για το σύνολο των περιπτώσεων διαχείρισης στερεών αποβλήτων, καθώς κάθε μία από αυτές παρουσιάζει μειονεκτήματα και πλεονεκτήματα ανάλογα με το μέγεθος και τη φύση των απορριμμάτων, τα οποία πρέπει να λαμβάνονται υπόψη από τους αρμόδιους φορείς (ΦΟΔΣΑ) που θα κληθούν να κατασκευάσουν και να λειτουργήσουν τα έργα.
Κρίσιμη παράμετρος σχεδιασμού είναι η ποιοτική και ποσοτική σύσταση των αποβλήτων αλλά και ο βαθμός ανάπτυξης της αγοράς για την αξιοποίηση των προϊόντων (RDF, Compost, ανακυκλώσιμα).
Οι παράμετροι αυτοί επηρεάζουν σημαντικά την αποτελεσματικότητα της τεχνολογίας που θα επιλεγεί, τόσο από οικονομική όσο και από τεχνική και περιβαλλοντική άποψη
Είναι προφανές ότι η επιλογή της βέλτιστης τεχνολογίας, θα πρέπει να τεκμηριώνεται μέσω της εκπόνησης εξειδικευμένων τεχνικών μελετών αλλά και να υλοποιείται μετά από την πλήρη ενημέρωση των Δημοτών και την συναίνεση των τοπικών κοινωνιών.
4. Τι αποδεχόμαστε ως συνδυασμός.
Αποδεχόμαστε σε οιονδήποτε χώρο πληροί τα χωροταξικά κριτήρια που θα θεσμοθετηθούν με την νέα ΜΠΕ της περιφέρειας, οποιαδήποτε εγκεκριμένη από την Εθνική και Κοινοτική νομοθεσία, μέθοδο, με ΠΡΟΤΕΡΑΙΌΤΗΤΑ όπως προαναφέραμε, στον συνδυασμό της Αερόβιας Βιολογικής και της Μηχανικής Επεξεργασίας, αρκεί :
1. Να είναι τεχνικά εφαρμόσιμη
2. Να είναι οικονομικά εφικτή, και
3. Να είναι κοινωνικά αποδεκτή
Είμαστε υπέρ της ενίσχυσης του δημόσιου και κοινωνικού χαρακτήρα του έργου των φορέων διαχείρισης και αντίθετοι σε κάθε προσπάθεια ιδιωτικοποίησης των δραστηριοτήτων τους.
5.Διαφωνούμε.
Με την απευθείας διάθεση των ΑΣΑ σε ΧΥΤΥ, καθόσον πιστεύουμε ότι πρέπει σε αυτόν να οδηγούνται προς ταφή μόνον τα υπολείμματα από μία
Ολοκληρωμένη Επεξεργασία Απορριμμάτων.
Εξάλλου η ανάγνωση και μόνο του όρου ΥΠΟΛΕΙΜΑΤΑ, καθορίζει αυτό που απομένει από τα απορρίμματα, μετά από μία ολοκληρωμένη διαχείριση και δεν μπορεί πλέον να ανακυκλωθεί, δηλαδή ένα ποσοστό περίπου το 20% τού αρχικού όγκου των απορριμμάτων. Μέχρις ότου όμως, αποκτηθεί από τους πολίτες η κατάλληλη οικολογική συνείδηση,(την οποία επιστημονικοί φορείς την θεωρούν δυνατή μετά από μία εικοσαετία από την έναρξη εφαρμογής του συστήματος διαχείρισης) και καταστεί δυνατόν να οδεύουν προς ταφή μόνον όσα από τα σκουπίδια δεν είναι δυνατόν να ανακυκλωθούν, ο χώρος ταφής δεν θα είναι κάτι περισσότερο από ένα ΧΥΤΑ, έστω και αν σταδιακά μειώνεται ο όγκος των προς απόθεση απορριμμάτων.
6.Σαν Δημοτική αρχή, σε συνεργασία με την Περιφέρεια, θα θεσμοθετήσουμε:
Προγράμματα πρόληψης & μείωσης των αποβλήτων και επαναχρησιμοποίησης προϊόντων και υλικών πριν αυτά θεωρηθούν απόβλητα.
Προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης μαθητών.
Προγράμματα ενημέρωσης και εκπαίδευσης των πολιτών σε θέματα αειφορικής ή «πράσινης» κατανάλωσης.
Προγράμματα ενίσχυσης του εθελοντισμού σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος και ειδικότερα σε θέματα καθαριότητας και διαχείρισης αποβλήτων.
Προγράμματα προώθησης της οικιακής κομποστοποίησης και της ανακύκλωσης.
Επιτροπή που θα αποτελείται από αρμόδιους επιστήμονες από συμβούλους όλων των παρατάξεων, από περιβαλλοντικές οργανώσεις και από κοινωνικά αποδεκτούς και καταξιωμένους συνδημότες, οι οποίοι αφού μελετήσουν τις επιπτώσεις και τα οφέλη από την εφαρμογή και την
χωροθέτηση του συστήματος διαχείρισης που θα προτείνει η Περιφέρεια και θα εισηγηθούν προς το Δημοτικό συμβούλιο την αποδοχή του ή μη .
7. Τι πιστεύουμε για τους δεματοποιητές στην Περιφέρεια Πελοποννήσου
Θεωρούμε ότι το σύστημα της δεματοποίησης την παρούσα περίοδο είναι αναγκαίο να λειτουργήσει, με αυστηρά θεσμοθετημένο όμως χρονικό ορίζοντα, σαν τρόπος μείωσης του όγκου των ΑΣΑ, ενώ ακολούθως θα μπορούσε να αποτελέσει κομμάτι της ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων, (ως ενδιάμεσος σταθμός μεταφόρτωσης ανακυκλώσιμων υλικών) και ως τέτοιος θα πρέπει να δρομολογηθεί, σύμφωνα με τον προς αναθεώρηση σχεδιασμό, ανάλογα δηλαδή με τις θέσεις των μονάδων επεξεργασίας και διάθεσης των υπολειμμάτων συγχρόνως με την εκπόνηση και εφαρμογή των απαραίτητων περιβαλλοντικών μελετών.
8. Επίλογος
Αν και σαν συνδυασμός πιστεύουμε απόλυτα στην σύνθεση των ιδεών, θεωρούμε ότι η τρομακτική καθυστέρηση που έχει παρατηρηθεί λόγω ανικανότητας των αρμοδίων αιρετών και λοιπών παραγόντων, επιβάλλει την άμεση λήψη αποφάσεων στο πλαίσιο που προαναφέραμε και σαν Δημοτική αρχή θα κινηθούμε αποκλειστικά και μόνο σε αυτόν τον άξονα.
ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ, ΒΕΛΤΙΣΤΗ ΚΑΙ ΟΡΘΟΛΟΓΙΚΗ ΛΥΣΗ
Συνδημότες και συνδημότισσες,
όλοι συμφωνούμε για τη μη ύπαρξη μαγικής λύσης, που να μας απαλλάσσει οριστικά και ανέξοδα από τα απορρίμματα. Το ζητούμενο για όλους μας θα πρέπει να είναι η ελαχιστοποίηση αυτού του «κόστους» πρωτίστως περιβαλλοντικά , κοινωνικά και τέλος οικονομικά.
Καμία λύση, όμως, δεν μπορεί να απαλλάξει από τις ευθύνες τους όλους εκείνους τους πολιτικούς και κυρίως αυτοδιοικητικούς παράγοντες που άσκησαν ή ασκούν διοίκηση, που ενώ μέχρι τώρα απολαμβάνουν τις συνεχείς φιλοσοφικές συζητήσεις και την εγκληματική τους απραξία, ξαφνικά λίγο πριν από τις εκλογές ανακαλύπτουν το πρόβλημα και προτείνουν αποσπασματικές λύσεις.
1.Τι βλέπουμε λοιπόν ως απλοί πολίτες έως τώρα.
Βλέπουμε συνεχή και πρόχειρη μεταφορά των ευθυνών και της αρμοδιότητας διαχείρισης των ΑΣΑ (αστικά στερεά απόβλητα) από τον έναν φορέα στον άλλο (Νομαρχία, Δήμοι, ΦΟΔΣΑ, Περιφέρεια) .
Βλέπουμε επικράτηση της λογικής ότι οι σοβαρές και υπεύθυνες δράσεις έχουν πολιτικό κόστος.
Βλέπουμε στο μέγιστο βαθμό το σύνδρομο μετάθεσης του πολιτικού κόστους σε άλλον φορέα ή ακόμη χειρότερα στην επόμενη θητεία ή στον επόμενο Δήμαρχο ή Περιφερειάρχη.
Βλέπουμε ελλιπή (ποσοτικά και ποιοτικά ) στελέχωση των θεσμοθετημένων φορέων .
Βλέπουμε αναίτια αντίδραση των τοπικών κοινωνιών, λόγω κακής και ελλιπούς (κατά το πλείστον ηθελημένης από επιστήμονες-πωλητές της μίας ή της άλλης μεθόδου) ενημέρωσης για τις σύγχρονες τεχνολογίες και εγκαταστάσεις διάθεσης απορριμμάτων.
Το αποτέλεσμα των παραπάνω είναι ότι:
Δεν έχουμε προχωρήσει στην υλοποίηση των βασικών αξόνων του Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) όπως αυτός ψηφίστηκε το 2005 και ήδη οδεύουμε στην αναθεώρηση του.
Προσπαθούμε ακόμα να κλείσουμε τους δεκάδες παράνομους ΧΑΔΑ που υπάρχουν στην Περιφέρεια.
Η ανακύκλωση δεν έχει προχωρήσει και μάλιστα οδεύει μειούμενη.
Χάθηκαν σημαντικές ευκαιρίες για την αξιοποίηση των κοινοτικών χρηματοδοτήσεων.
Από 1/1/2009 αντιμετωπίζουμε ως Περιφέρεια την δαμόκλεια σπάθη των υψηλών προστίμων.
Σήμερα όμως φαίνεται να ευρίσκεται σε εξέλιξη μία προσπάθεια από την Περιφέρεια η οποία έχει αναλάβει την ευθύνη υλοποίησης των όποιων δράσεων από τους κατά τόπους φορείς.
2. Τι θεωρούμε σαν καλλίτερη λύση.
Για να επιτευχθεί ο στόχος επίλυσης του ακανθώδους ζητήματος της ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων, πρέπει να καταστρωθεί και να υλοποιηθεί ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης αστικών αποβλήτων, που θα έχει σαν απώτερο σκοπό τον μηδενισμό παραγωγής απορριμμάτων και θα περιλαμβάνει:
Α. Την εφαρμογή προγραμμάτων για τη βελτιστοποίηση του συστήματος συλλογής,
Β. Τον περιορισμό της παραγωγής αποβλήτων με αυστηρή εφαρμογή της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει»,
Γ. Την εφαρμογή της εγγύτητας,
Δ. Την οικιακή κομποστοποίηση,
Ε. Την διαλογή στην πηγή,
Στ. Την ανακύκλωση των διαχωρισθέντων υλικών,
Ζ. Την εφαρμογή συστημάτων μεταφόρτωσης για την αύξηση της οικονομικής αποδοτικότητας του συστήματος,
Η. Τη χρήση των εγκεκριμένων από την Ευρωπαϊκή νομοθεσία, μεθόδων επεξεργασίας, με προτεραιότητα στον συνδυασμό της Αερόβιας Βιολογικής και της Μηχανικής Επεξεργασίας και
Θ. Τη διάθεση του τελικού υπολείμματος σε σύγχρονους χώρους υγειονομικής ταφής υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ).
3. Τι ζητάμε από την περιφέρεια, ενόψει της αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ
Το διαχωρισμό της Περιφέρειας σε 3 διαχειριστικές Ενότητες αντί για 7.
Τη λειτουργία 3 ΧΥΤΥ αντί για 7 και 3 μονάδων επεξεργασίας ΑΣΑ.
Την αυστηριοποίηση των κριτηρίων χωροθέτησης ΧΥΤΥ και μονάδων επεξεργασίας.
Τη λειτουργία Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων στα όρια κάθε δημιουργούμενου με το σχέδιο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ Δήμου.
Τη δημιουργία δικτύου συλλογής ανακυκλώσιμων υλικών και ειδικών αποβλήτων (Πράσινα Σημεία)ανά Δήμο.
Τη λειτουργία ενός Περιφερειακού ΦΟΔΣΑ (Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων) αντί των 7 προβλεπομένων.
Άμεση αποκατάσταση όλων των χώρων ανεξέλεγκτης διάθεσης απορριμμάτων.
Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού σε συνεργασία με τους Δήμους, έτσι ώστε να υπάρχει ενεργή συμμετοχή καιευθύνη των πολιτών στη διαχείριση των στερεών αποβλήτων.
Προώθηση της οργάνωσης, ολοκληρωμένων συστημάτων
διαχείρισης των άλλων ρευμάτων αποβλήτων, πλην των αστικών: μη επικίνδυνα βιομηχανικά, ελαστικά Αυτοκινήτων, ΑΕΕΚ, ΟΤΚΖ, ΑΗΗΕ, ιλύες ΕΕΛ, επικίνδυνα αστικά στερεά απόβλητα, κ.λπ.
Σε αυτό το σημείο Θα πρέπει να επισημάνουμε πως, όπως παραδέχεται η επιστημονική κοινότητα, δεν υπάρχει βέλτιστη τεχνολογία για το σύνολο των περιπτώσεων διαχείρισης στερεών αποβλήτων, καθώς κάθε μία από αυτές παρουσιάζει μειονεκτήματα και πλεονεκτήματα ανάλογα με το μέγεθος και τη φύση των απορριμμάτων, τα οποία πρέπει να λαμβάνονται υπόψη από τους αρμόδιους φορείς (ΦΟΔΣΑ) που θα κληθούν να κατασκευάσουν και να λειτουργήσουν τα έργα.
Κρίσιμη παράμετρος σχεδιασμού είναι η ποιοτική και ποσοτική σύσταση των αποβλήτων αλλά και ο βαθμός ανάπτυξης της αγοράς για την αξιοποίηση των προϊόντων (RDF, Compost, ανακυκλώσιμα).
Οι παράμετροι αυτοί επηρεάζουν σημαντικά την αποτελεσματικότητα της τεχνολογίας που θα επιλεγεί, τόσο από οικονομική όσο και από τεχνική και περιβαλλοντική άποψη
Είναι προφανές ότι η επιλογή της βέλτιστης τεχνολογίας, θα πρέπει να τεκμηριώνεται μέσω της εκπόνησης εξειδικευμένων τεχνικών μελετών αλλά και να υλοποιείται μετά από την πλήρη ενημέρωση των Δημοτών και την συναίνεση των τοπικών κοινωνιών.
4. Τι αποδεχόμαστε ως συνδυασμός.
Αποδεχόμαστε σε οιονδήποτε χώρο πληροί τα χωροταξικά κριτήρια που θα θεσμοθετηθούν με την νέα ΜΠΕ της περιφέρειας, οποιαδήποτε εγκεκριμένη από την Εθνική και Κοινοτική νομοθεσία, μέθοδο, με ΠΡΟΤΕΡΑΙΌΤΗΤΑ όπως προαναφέραμε, στον συνδυασμό της Αερόβιας Βιολογικής και της Μηχανικής Επεξεργασίας, αρκεί :
1. Να είναι τεχνικά εφαρμόσιμη
2. Να είναι οικονομικά εφικτή, και
3. Να είναι κοινωνικά αποδεκτή
Είμαστε υπέρ της ενίσχυσης του δημόσιου και κοινωνικού χαρακτήρα του έργου των φορέων διαχείρισης και αντίθετοι σε κάθε προσπάθεια ιδιωτικοποίησης των δραστηριοτήτων τους.
5.Διαφωνούμε.
Με την απευθείας διάθεση των ΑΣΑ σε ΧΥΤΥ, καθόσον πιστεύουμε ότι πρέπει σε αυτόν να οδηγούνται προς ταφή μόνον τα υπολείμματα από μία
Ολοκληρωμένη Επεξεργασία Απορριμμάτων.
Εξάλλου η ανάγνωση και μόνο του όρου ΥΠΟΛΕΙΜΑΤΑ, καθορίζει αυτό που απομένει από τα απορρίμματα, μετά από μία ολοκληρωμένη διαχείριση και δεν μπορεί πλέον να ανακυκλωθεί, δηλαδή ένα ποσοστό περίπου το 20% τού αρχικού όγκου των απορριμμάτων. Μέχρις ότου όμως, αποκτηθεί από τους πολίτες η κατάλληλη οικολογική συνείδηση,(την οποία επιστημονικοί φορείς την θεωρούν δυνατή μετά από μία εικοσαετία από την έναρξη εφαρμογής του συστήματος διαχείρισης) και καταστεί δυνατόν να οδεύουν προς ταφή μόνον όσα από τα σκουπίδια δεν είναι δυνατόν να ανακυκλωθούν, ο χώρος ταφής δεν θα είναι κάτι περισσότερο από ένα ΧΥΤΑ, έστω και αν σταδιακά μειώνεται ο όγκος των προς απόθεση απορριμμάτων.
6.Σαν Δημοτική αρχή, σε συνεργασία με την Περιφέρεια, θα θεσμοθετήσουμε:
Προγράμματα πρόληψης & μείωσης των αποβλήτων και επαναχρησιμοποίησης προϊόντων και υλικών πριν αυτά θεωρηθούν απόβλητα.
Προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης μαθητών.
Προγράμματα ενημέρωσης και εκπαίδευσης των πολιτών σε θέματα αειφορικής ή «πράσινης» κατανάλωσης.
Προγράμματα ενίσχυσης του εθελοντισμού σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος και ειδικότερα σε θέματα καθαριότητας και διαχείρισης αποβλήτων.
Προγράμματα προώθησης της οικιακής κομποστοποίησης και της ανακύκλωσης.
Επιτροπή που θα αποτελείται από αρμόδιους επιστήμονες από συμβούλους όλων των παρατάξεων, από περιβαλλοντικές οργανώσεις και από κοινωνικά αποδεκτούς και καταξιωμένους συνδημότες, οι οποίοι αφού μελετήσουν τις επιπτώσεις και τα οφέλη από την εφαρμογή και την
χωροθέτηση του συστήματος διαχείρισης που θα προτείνει η Περιφέρεια και θα εισηγηθούν προς το Δημοτικό συμβούλιο την αποδοχή του ή μη .
7. Τι πιστεύουμε για τους δεματοποιητές στην Περιφέρεια Πελοποννήσου
Θεωρούμε ότι το σύστημα της δεματοποίησης την παρούσα περίοδο είναι αναγκαίο να λειτουργήσει, με αυστηρά θεσμοθετημένο όμως χρονικό ορίζοντα, σαν τρόπος μείωσης του όγκου των ΑΣΑ, ενώ ακολούθως θα μπορούσε να αποτελέσει κομμάτι της ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων, (ως ενδιάμεσος σταθμός μεταφόρτωσης ανακυκλώσιμων υλικών) και ως τέτοιος θα πρέπει να δρομολογηθεί, σύμφωνα με τον προς αναθεώρηση σχεδιασμό, ανάλογα δηλαδή με τις θέσεις των μονάδων επεξεργασίας και διάθεσης των υπολειμμάτων συγχρόνως με την εκπόνηση και εφαρμογή των απαραίτητων περιβαλλοντικών μελετών.
8. Επίλογος
Αν και σαν συνδυασμός πιστεύουμε απόλυτα στην σύνθεση των ιδεών, θεωρούμε ότι η τρομακτική καθυστέρηση που έχει παρατηρηθεί λόγω ανικανότητας των αρμοδίων αιρετών και λοιπών παραγόντων, επιβάλλει την άμεση λήψη αποφάσεων στο πλαίσιο που προαναφέραμε και σαν Δημοτική αρχή θα κινηθούμε αποκλειστικά και μόνο σε αυτόν τον άξονα.
0 Response to "Η πρόταση Γιώτη για την διαχείριση των απορριμάτων"