Την εξομοίωση του φόρου μεταξύ πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης μελετούν στο υπουργείο Οικονομικών. Ειδικότερα, οι επιτελείς του υπουργείου Οικονομικών επεξεργάζονται τα σενάρια για την κατάρτιση του προϋπολογισμού 2011 και ως επί το πλείστον για το σκέλος των εσόδων.
Σύμφωνα με το μνημόνιο, το επόμενο έτος θα πρέπει να γίνει η μετάταξη του 30% των προϊόντων και υπηρεσιών από τον συντελεστή ΦΠΑ 11% στον συντελεστή 23%. Αυτό, όμως, σύμφωνα με ανώτατο στέλεχος του υπουργείου, εμπεριέχει σημαντικό πολιτικό κόστος και για τον συγκεκριμένο λόγο αναζητούνται άλλες λύσεις ισοδύναμου δημοσιονομικού αποτελέσματος.
Μια από αυτές αφορά στην κατάργηση της έκπτωσης στον Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης και στην εξίσωση της τιμής του με το πετρέλαιο κίνησης. Εάν συμβεί αυτό, το πετρέλαιο θέρμανσης θα διατίθεται με την ίδια τιμή σε όλους τους καταναλωτές και στη συνέχεια οι υπηρεσίες του υπουργείου θα επιστρέφουν ένα ποσό σε συγκεκριμένες κατηγορίες πληθυσμού, ανάλογα με εισοδηματικά κριτήρια (π.χ. ύψος εισοδήματος, οικογενειακή κατάσταση, τόπος διαμονής).
Το δημοσιονομικό όφελος για το Δημόσιο στην περίπτωση υλοποίησης της συγκεκριμένης σκέψης μπορεί να ανέλθει και σε 1 δισ. ευρώ. Χαρακτηριστικά, για το 2010 το Δημόσιο αναμένεται κανονικά να επιστρέψει περίπου 1,5 δισ. ευρώ από τη διαφορά του ΕΦΚ μεταξύ των δύο τύπων πετρελαίου, ποσό που μπορεί να περιορισθεί σε 500 εκατ. ευρώ, όσα προκύπτουν με βάση τα εισοδηματικά κριτήρια. Πάντως, υπάρχει και η αντίθετη άποψη, σύμφωνα με την οποία, το πολιτικό κόστος μπορεί να είναι εξίσου υψηλό, εάν ο χειμώνας είναι βαρύς και πληγούν (λόγω της κατάργησης της έκπτωσης) τα μεσαία στρώματα.
Παράλληλα, οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών φαίνεται να έχουν αποκλείσει, λόγω επίσης πολιτικού κόστους, τη θέσπιση ενιαίου συντελεστή ΦΠΑ. Αντίθετα, δεν έχουν αποφασίσει ακόμη, εάν θα δώσουν επιπλέον κίνητρα για συλλογή αποδείξεων από συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες και εάν θα προχωρήσουν σε νέες ρυθμίσεις για τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο και για την περαίωση εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων- παρά το γεγονός ότι για την τελευταία έχουν υποβληθεί πολλά αιτήματα.
Εν τω μεταξύ, την έκδοση "ομολόγων της διασποράς" εξετάζει το υπουργείο Οικονομικών, σε μια προσπάθεια να επανέλθει σταδιακά στις αγορές από τις αρχές του 2011 και, παράλληλα, να αξιοποιήσει κεφάλαια ομογενών. Σύμφωνα με ανώτερο παράγοντα του υπουργείου, θα πρόκειται για τίτλους του Δημοσίου που θα απευθύνονται αποκλειστικά και μόνο σε ομογενείς ανά την υφήλιο και κυρίως σε αγορές όπου βρίσκεται και η μεγαλύτερη μάζα των Ελλήνων (π.χ. ΗΠΑ, Γερμανία, ή Αυστραλία). Ο ίδιος παράγοντας ανέφερε ότι η όλη διαδικασία μελετάται ήδη από τον Οργανισμό Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (ΟΔΔΗΧ), κατά το πρότυπο παρόμοιων εκδόσεων άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Τα πλεονεκτήματα της πρότασης αυτής, η οποία έχει και τη θετική γνώμη του υπουργού, Γιώργου Παπακωνσταντίνου, είναι πολλαπλά. Κυρίως, διότι θα προσελκυσθούν οι Έλληνες ομογενείς σε τίτλους με ικανοποιητικές αποδόσεις και το υπουργείο θα επιτύχει με τον τρόπο αυτόν ένα είδος επαναπατρισμού κεφαλαίων.
Πηγή : ΑΠΕ-ΜΠΕ
Σύμφωνα με το μνημόνιο, το επόμενο έτος θα πρέπει να γίνει η μετάταξη του 30% των προϊόντων και υπηρεσιών από τον συντελεστή ΦΠΑ 11% στον συντελεστή 23%. Αυτό, όμως, σύμφωνα με ανώτατο στέλεχος του υπουργείου, εμπεριέχει σημαντικό πολιτικό κόστος και για τον συγκεκριμένο λόγο αναζητούνται άλλες λύσεις ισοδύναμου δημοσιονομικού αποτελέσματος.
Μια από αυτές αφορά στην κατάργηση της έκπτωσης στον Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης και στην εξίσωση της τιμής του με το πετρέλαιο κίνησης. Εάν συμβεί αυτό, το πετρέλαιο θέρμανσης θα διατίθεται με την ίδια τιμή σε όλους τους καταναλωτές και στη συνέχεια οι υπηρεσίες του υπουργείου θα επιστρέφουν ένα ποσό σε συγκεκριμένες κατηγορίες πληθυσμού, ανάλογα με εισοδηματικά κριτήρια (π.χ. ύψος εισοδήματος, οικογενειακή κατάσταση, τόπος διαμονής).
Το δημοσιονομικό όφελος για το Δημόσιο στην περίπτωση υλοποίησης της συγκεκριμένης σκέψης μπορεί να ανέλθει και σε 1 δισ. ευρώ. Χαρακτηριστικά, για το 2010 το Δημόσιο αναμένεται κανονικά να επιστρέψει περίπου 1,5 δισ. ευρώ από τη διαφορά του ΕΦΚ μεταξύ των δύο τύπων πετρελαίου, ποσό που μπορεί να περιορισθεί σε 500 εκατ. ευρώ, όσα προκύπτουν με βάση τα εισοδηματικά κριτήρια. Πάντως, υπάρχει και η αντίθετη άποψη, σύμφωνα με την οποία, το πολιτικό κόστος μπορεί να είναι εξίσου υψηλό, εάν ο χειμώνας είναι βαρύς και πληγούν (λόγω της κατάργησης της έκπτωσης) τα μεσαία στρώματα.
Παράλληλα, οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών φαίνεται να έχουν αποκλείσει, λόγω επίσης πολιτικού κόστους, τη θέσπιση ενιαίου συντελεστή ΦΠΑ. Αντίθετα, δεν έχουν αποφασίσει ακόμη, εάν θα δώσουν επιπλέον κίνητρα για συλλογή αποδείξεων από συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες και εάν θα προχωρήσουν σε νέες ρυθμίσεις για τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο και για την περαίωση εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων- παρά το γεγονός ότι για την τελευταία έχουν υποβληθεί πολλά αιτήματα.
Εν τω μεταξύ, την έκδοση "ομολόγων της διασποράς" εξετάζει το υπουργείο Οικονομικών, σε μια προσπάθεια να επανέλθει σταδιακά στις αγορές από τις αρχές του 2011 και, παράλληλα, να αξιοποιήσει κεφάλαια ομογενών. Σύμφωνα με ανώτερο παράγοντα του υπουργείου, θα πρόκειται για τίτλους του Δημοσίου που θα απευθύνονται αποκλειστικά και μόνο σε ομογενείς ανά την υφήλιο και κυρίως σε αγορές όπου βρίσκεται και η μεγαλύτερη μάζα των Ελλήνων (π.χ. ΗΠΑ, Γερμανία, ή Αυστραλία). Ο ίδιος παράγοντας ανέφερε ότι η όλη διαδικασία μελετάται ήδη από τον Οργανισμό Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (ΟΔΔΗΧ), κατά το πρότυπο παρόμοιων εκδόσεων άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Τα πλεονεκτήματα της πρότασης αυτής, η οποία έχει και τη θετική γνώμη του υπουργού, Γιώργου Παπακωνσταντίνου, είναι πολλαπλά. Κυρίως, διότι θα προσελκυσθούν οι Έλληνες ομογενείς σε τίτλους με ικανοποιητικές αποδόσεις και το υπουργείο θα επιτύχει με τον τρόπο αυτόν ένα είδος επαναπατρισμού κεφαλαίων.
Πηγή : ΑΠΕ-ΜΠΕ
0 Response to "Σχέδια για εξίσωση φόρου στο πετρέλαιο"