Πριν καταλήξω σε πρακτικά συμπεράσματα και προτείνω δράσεις , θέλω να αναφέρω ορισμένες διαπιστώσεις για την Ελληνική πραγματικότητα όσον αφορά τον Τουρισμό και την Τουριστική Ανάπτυξη.
1. Οι περισσότεροι άνθρωποι πριν επιλέξουν προορισμό και πριν ταξιδέψουν συλλέγουν πληροφορίες πλέον, μέσω του Διαδικτύου (Internet). Συνήθως, η επιλογή της χώρας καθορίζεται μέχρι τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους για το επόμενο έτος.
2. Ερέθισμα στο προηγούμενο δύναται να δώσουν πολλών μορφών διαφημίσεις στο εξωτερικό όσον αφορά την Ελλάδα και την Πελοπόννησο. π.χ. εκθέσεις σε καταστήματα, μεταφορικούς σταθμούς κ.α.
3. Τα θέματα επικοινωνίας, το περιεχόμενο και η προβολή τους παίζουν κυρίαρχο ρόλο στην επιτυχία και στην προσέλκυση τουριστών,
4. Η προβολή μιας Περιφέρειας κατ’ επαγγελματικό τρόπο στο εξωτερικό είναι ενδεδειγμένη πρακτική.
5. Η Γαστρονομία αποτελεί ισχυρό πόλο έλξεως τουριστών. Η Μεσογειακή Διατροφή είναι καθαρά και μόνο Ελληνική Υπόθεση. Δυστυχώς την αφήσαμε στους Ιταλούς και Ισπανούς να την εκφράζουν.
6. Ο Πολιτισμός είναι η άλλη όψη του ίδιου νομίσματος με τον Τουρισμό. Το καθένα από αυτά αποτελεί πηγή για το άλλο και αλληλοεπηρεάζονται.
7. Η Πελοπόννησος είναι μια ιστορική περιοχή με παρελθόν, παρόν και μέλλον. Διαθέτει Ιστορία, πολιτισμό, αρχαιολογικούς χώρους, παράδοση, θάλασσες, βουνά, σοβαρές ξενοδοχειακές υποδομές, θαυμάσια τοπικά προϊόντα, ζωντανούς και δυναμικούς ανθρώπους.
Δια ταύτα:
Το 2011 (τουλάχιστον το Α’ εξάμηνο) να θεωρηθεί για την Περιφέρεια χρόνος σοβαρής προετοιμασίας και δημιουργίας της υποδομής τουριστικών δραστηριοτήτων και Σχεδιασμού. Μερικές από τις δράσεις που πρέπει να υλοποιηθούν είναι:
1. Δημιουργία μιας ομάδας ειδικών, έμπειρων σε θέματα τουρισμού και επικοινωνίας, με δυνατότητες συνεχούς ενημέρωσης και χρήσεων Διαδικτύου, Ηλεκτρονικού Τύπου, με στόχο τη δημιουργία πλήρους Portal.
2. Καταγραφή όλων των εμπλεκομένων μερών στην Τουριστική Δραστηριότητα της Πελοποννήσου.
2.1. Εστιατόρια – Κέντρα διασκέδασης – Πρακτορεία – Γραφεία παροχής υπηρεσιών – Ενοικιάσεις αυτοκινήτων, σκαφών, ανεμόπτερων, surfing, καταδύσεις.
2.2. Όνομα Υπευθύνου – Τόπος – Διεύθυνση – Τηλέφωνο – Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο – Ιστοσελίδα.
3. Καταγραφή όλων των Πολιτιστικών Μνημείων, Μουσείων, αρχαιολογικών χώρων, νεότερων Μνημείων, Μοναστηριών, Εκκλησιαστικών κέντρων, Εκκλησιών, με χρήσιμες πληροφορίες, ώρες επισκέψεως, ωράριο λειτουργίας, δυνατότητες ξενάγησης.
4. Καταγραφή όλων των σημείων Παροχής Υγείας στην Πελοπόννησο (Δημόσια και Ιδιωτικά)
5. Κωδικοποίηση της ισχύουσας Νομοθεσίας για οδήγηση αυτοκινήτου, τροχόσπιτου, δικύκλου, αεροπλάνου, άδεια αλιείας, οδήγηση σκάφους, υποβρύχιες καταδύσεις, χρήση ανεμόπτερων, surfing.
6. Πολιτιστικές εκδηλώσεις θεσμικού χαρακτήρα στην Πελοπόννησο π.χ. Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, Επίδαυρος, Θέατρο Άργους, Φεστιβάλ Ναυπλίου, Φεστιβάλ Όπερας Αρχαίας Κορίνθου, Νύχτες Πανσελήνου, Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος στην Σικυώνα κ.α.. Συγχρόνως, στα πλαίσια του εφικτού, ενημέρωση εκδηλώσεων, καθ’ όλο το έτος, κάθε Περιφερειακής Ενότητας.
7. Σύνδεση αρχαιολογικών χώρων ίδιου θεματικού περιεχομένου σε όλη την Πελοπόννησο. π.χ. Θέατρα, Στάδια, Ιερά, Μαντεία, Αρχαίοι Λιμένες
8. Δημιουργία τοπικών εορτών γαστρονομίας, με στόχο, όχι μόνο κατανάλωση των τοπικών προϊόντων, αλλά αγορά και μεταφορά αυτών στις πατρίδες των τουριστών.
9. Τουριστική αξιοποίηση ιαματικών λουτρών – Θερμαλισμός.
10. Ανάπτυξη λιμενικών υποδομών με τη δημιουργία μαρίνας βάσει ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού που αφορά λιμενικές εγκαταστάσεις στην Πελοπόννησο.
11. Ένταξη των αρχαιολογικών χώρων στην κοινωνία και στα κοινωνικά δρώμενα, μέσα από εκδηλώσεις στους χώρους αυτούς, εκπαιδευτικά και άλλα προγράμματα και μεγαλύτερη προβολή τους.
12. Θρησκευτικός Τουρισμός, είτε σε νεότερα Μνημεία είτε σε αρχαία. π.χ. Στα χνάρια του Αποστόλου Παύλου στο Νομό Κορινθίας κ.α.
13. Αύξηση επισκεψιμότητας των υπαρχόντων χώρων και μουσείων μέσω αναμόρφωσης και αναβάθμισης τους, σχεδιασμός και προγραμματισμός για ανέγερση νέων, μεταξύ αυτών και το νέο – σύγχρονο Μουσείο Αρχαίας Κορίνθου.
14. Ισθμός Κορίνθου – Διώρυγα. Σχεδιασμός ενός ενιαίου Αναπτυξιακού Προγράμματος, όπου ο Τουρισμός θα έχει κυρίαρχο ρόλο, μιας και ο Ισθμός της Κορίνθου αποτελεί την Πύλη της Πελοποννήσου.
15. Ένταξη Μνημείων στους καταλόγους της UNESCO.
16. Εθνικός Χωροταξικός Σχεδιασμός στον Τομέα Τουρισμού (επικαιροποίηση και πιθανές αλλαγές).
17. Συνεργασία με την Αυτοδιοίκηση Α’ βαθμού για κοινές δράσεις.
Δράσεις Υποδομής:
Η μεγάλη δύναμη του Τουρισμού είναι οι άνθρωποι που ασχολούνται επαγγελματικά με αυτόν. Χρειάζεται, λοιπόν, συνεχής εκπαίδευση, επαφή, συνεργασία και ενημέρωση με αυτούς. Έτσι απαιτούνται:
1. Εκπαιδευτικά σεμινάρια για τους εστιάτορες, για σωστό τρόπο προετοιμασίας και λειτουργίας των καταστημάτων.
2. Έλεγχος υγειονομικός και έλεγχος συστημάτων ασφαλείας, όπως και έλεγχος τιμών των καταστημάτων που έχουν σχέση με τον Τουρισμό.
3. Τυποποίηση τοπικών προϊόντων όπου θα αναδεικνύεται η ποιότητα και η αυθεντικότητα. Tο σύνθημα και ο στόχος όλων μας πρέπει να είναι: “Προσφέρουμε άριστη ποιότητα σε λογικές τιμές”.
Κάθε μια από τις ανωτέρω δράσεις, οι οποίες συντελούν στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος και των υποδομών είναι η απαρχή και βάση πλέγματος επιμέρους δράσεων.
Οι νέες επιμέρους δράσεις έχουν στόχο:
α) την χρονική διεύρυνση της τουριστικής περιόδου με τον εναλλακτικό τουρισμό
β) την χωρική διεύρυνση με την ενίσχυση ήπιων μορφών τουρισμού
γ) τη σύνδεση του τουρισμού με τους λοιπούς παραγωγικούς τομείς.
Γενικό συμπέρασμα:
Με κάθε τρόπο πρέπει να είμαστε και να δείχνουμε φιλικοί και γνήσιοι σε κάθε τουρίστα – επισκέπτη τον οποίο θα θεωρούμε φιλοξενούμενο. Με τη συμπεριφορά μας και τη διάθεση μας πρέπει να βεβαιώνουμε κάθε φορά την ταυτότητα μας, την αυθεντικότητα μας, ότι είμαστε φορείς παράδοσης φιλοξενίας και πολιτισμού. Και, το σπουδαιότερο, ότι ο Ξένιος Δίας κατοικεί στην Πελοπόννησο.
Απόστολος Ε. Παπαφωτίου
Αντιπεριφερειάρχης Πελοποννήσου
1. Οι περισσότεροι άνθρωποι πριν επιλέξουν προορισμό και πριν ταξιδέψουν συλλέγουν πληροφορίες πλέον, μέσω του Διαδικτύου (Internet). Συνήθως, η επιλογή της χώρας καθορίζεται μέχρι τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους για το επόμενο έτος.
2. Ερέθισμα στο προηγούμενο δύναται να δώσουν πολλών μορφών διαφημίσεις στο εξωτερικό όσον αφορά την Ελλάδα και την Πελοπόννησο. π.χ. εκθέσεις σε καταστήματα, μεταφορικούς σταθμούς κ.α.
3. Τα θέματα επικοινωνίας, το περιεχόμενο και η προβολή τους παίζουν κυρίαρχο ρόλο στην επιτυχία και στην προσέλκυση τουριστών,
4. Η προβολή μιας Περιφέρειας κατ’ επαγγελματικό τρόπο στο εξωτερικό είναι ενδεδειγμένη πρακτική.
5. Η Γαστρονομία αποτελεί ισχυρό πόλο έλξεως τουριστών. Η Μεσογειακή Διατροφή είναι καθαρά και μόνο Ελληνική Υπόθεση. Δυστυχώς την αφήσαμε στους Ιταλούς και Ισπανούς να την εκφράζουν.
6. Ο Πολιτισμός είναι η άλλη όψη του ίδιου νομίσματος με τον Τουρισμό. Το καθένα από αυτά αποτελεί πηγή για το άλλο και αλληλοεπηρεάζονται.
7. Η Πελοπόννησος είναι μια ιστορική περιοχή με παρελθόν, παρόν και μέλλον. Διαθέτει Ιστορία, πολιτισμό, αρχαιολογικούς χώρους, παράδοση, θάλασσες, βουνά, σοβαρές ξενοδοχειακές υποδομές, θαυμάσια τοπικά προϊόντα, ζωντανούς και δυναμικούς ανθρώπους.
Δια ταύτα:
Το 2011 (τουλάχιστον το Α’ εξάμηνο) να θεωρηθεί για την Περιφέρεια χρόνος σοβαρής προετοιμασίας και δημιουργίας της υποδομής τουριστικών δραστηριοτήτων και Σχεδιασμού. Μερικές από τις δράσεις που πρέπει να υλοποιηθούν είναι:
1. Δημιουργία μιας ομάδας ειδικών, έμπειρων σε θέματα τουρισμού και επικοινωνίας, με δυνατότητες συνεχούς ενημέρωσης και χρήσεων Διαδικτύου, Ηλεκτρονικού Τύπου, με στόχο τη δημιουργία πλήρους Portal.
2. Καταγραφή όλων των εμπλεκομένων μερών στην Τουριστική Δραστηριότητα της Πελοποννήσου.
2.1. Εστιατόρια – Κέντρα διασκέδασης – Πρακτορεία – Γραφεία παροχής υπηρεσιών – Ενοικιάσεις αυτοκινήτων, σκαφών, ανεμόπτερων, surfing, καταδύσεις.
2.2. Όνομα Υπευθύνου – Τόπος – Διεύθυνση – Τηλέφωνο – Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο – Ιστοσελίδα.
3. Καταγραφή όλων των Πολιτιστικών Μνημείων, Μουσείων, αρχαιολογικών χώρων, νεότερων Μνημείων, Μοναστηριών, Εκκλησιαστικών κέντρων, Εκκλησιών, με χρήσιμες πληροφορίες, ώρες επισκέψεως, ωράριο λειτουργίας, δυνατότητες ξενάγησης.
4. Καταγραφή όλων των σημείων Παροχής Υγείας στην Πελοπόννησο (Δημόσια και Ιδιωτικά)
5. Κωδικοποίηση της ισχύουσας Νομοθεσίας για οδήγηση αυτοκινήτου, τροχόσπιτου, δικύκλου, αεροπλάνου, άδεια αλιείας, οδήγηση σκάφους, υποβρύχιες καταδύσεις, χρήση ανεμόπτερων, surfing.
6. Πολιτιστικές εκδηλώσεις θεσμικού χαρακτήρα στην Πελοπόννησο π.χ. Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, Επίδαυρος, Θέατρο Άργους, Φεστιβάλ Ναυπλίου, Φεστιβάλ Όπερας Αρχαίας Κορίνθου, Νύχτες Πανσελήνου, Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος στην Σικυώνα κ.α.. Συγχρόνως, στα πλαίσια του εφικτού, ενημέρωση εκδηλώσεων, καθ’ όλο το έτος, κάθε Περιφερειακής Ενότητας.
7. Σύνδεση αρχαιολογικών χώρων ίδιου θεματικού περιεχομένου σε όλη την Πελοπόννησο. π.χ. Θέατρα, Στάδια, Ιερά, Μαντεία, Αρχαίοι Λιμένες
8. Δημιουργία τοπικών εορτών γαστρονομίας, με στόχο, όχι μόνο κατανάλωση των τοπικών προϊόντων, αλλά αγορά και μεταφορά αυτών στις πατρίδες των τουριστών.
9. Τουριστική αξιοποίηση ιαματικών λουτρών – Θερμαλισμός.
10. Ανάπτυξη λιμενικών υποδομών με τη δημιουργία μαρίνας βάσει ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού που αφορά λιμενικές εγκαταστάσεις στην Πελοπόννησο.
11. Ένταξη των αρχαιολογικών χώρων στην κοινωνία και στα κοινωνικά δρώμενα, μέσα από εκδηλώσεις στους χώρους αυτούς, εκπαιδευτικά και άλλα προγράμματα και μεγαλύτερη προβολή τους.
12. Θρησκευτικός Τουρισμός, είτε σε νεότερα Μνημεία είτε σε αρχαία. π.χ. Στα χνάρια του Αποστόλου Παύλου στο Νομό Κορινθίας κ.α.
13. Αύξηση επισκεψιμότητας των υπαρχόντων χώρων και μουσείων μέσω αναμόρφωσης και αναβάθμισης τους, σχεδιασμός και προγραμματισμός για ανέγερση νέων, μεταξύ αυτών και το νέο – σύγχρονο Μουσείο Αρχαίας Κορίνθου.
14. Ισθμός Κορίνθου – Διώρυγα. Σχεδιασμός ενός ενιαίου Αναπτυξιακού Προγράμματος, όπου ο Τουρισμός θα έχει κυρίαρχο ρόλο, μιας και ο Ισθμός της Κορίνθου αποτελεί την Πύλη της Πελοποννήσου.
15. Ένταξη Μνημείων στους καταλόγους της UNESCO.
16. Εθνικός Χωροταξικός Σχεδιασμός στον Τομέα Τουρισμού (επικαιροποίηση και πιθανές αλλαγές).
17. Συνεργασία με την Αυτοδιοίκηση Α’ βαθμού για κοινές δράσεις.
Δράσεις Υποδομής:
Η μεγάλη δύναμη του Τουρισμού είναι οι άνθρωποι που ασχολούνται επαγγελματικά με αυτόν. Χρειάζεται, λοιπόν, συνεχής εκπαίδευση, επαφή, συνεργασία και ενημέρωση με αυτούς. Έτσι απαιτούνται:
1. Εκπαιδευτικά σεμινάρια για τους εστιάτορες, για σωστό τρόπο προετοιμασίας και λειτουργίας των καταστημάτων.
2. Έλεγχος υγειονομικός και έλεγχος συστημάτων ασφαλείας, όπως και έλεγχος τιμών των καταστημάτων που έχουν σχέση με τον Τουρισμό.
3. Τυποποίηση τοπικών προϊόντων όπου θα αναδεικνύεται η ποιότητα και η αυθεντικότητα. Tο σύνθημα και ο στόχος όλων μας πρέπει να είναι: “Προσφέρουμε άριστη ποιότητα σε λογικές τιμές”.
Κάθε μια από τις ανωτέρω δράσεις, οι οποίες συντελούν στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος και των υποδομών είναι η απαρχή και βάση πλέγματος επιμέρους δράσεων.
Οι νέες επιμέρους δράσεις έχουν στόχο:
α) την χρονική διεύρυνση της τουριστικής περιόδου με τον εναλλακτικό τουρισμό
β) την χωρική διεύρυνση με την ενίσχυση ήπιων μορφών τουρισμού
γ) τη σύνδεση του τουρισμού με τους λοιπούς παραγωγικούς τομείς.
Γενικό συμπέρασμα:
Με κάθε τρόπο πρέπει να είμαστε και να δείχνουμε φιλικοί και γνήσιοι σε κάθε τουρίστα – επισκέπτη τον οποίο θα θεωρούμε φιλοξενούμενο. Με τη συμπεριφορά μας και τη διάθεση μας πρέπει να βεβαιώνουμε κάθε φορά την ταυτότητα μας, την αυθεντικότητα μας, ότι είμαστε φορείς παράδοσης φιλοξενίας και πολιτισμού. Και, το σπουδαιότερο, ότι ο Ξένιος Δίας κατοικεί στην Πελοπόννησο.
Απόστολος Ε. Παπαφωτίου
Αντιπεριφερειάρχης Πελοποννήσου
0 Response to "ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ: ΑΝΑΠΤΥΞΗ"