Ειδική µονάδα της Πολεµικής Αεροπορίας το ανείλκυσε άθικτο σαν να είχε κάνει την πιο οµαλή προσγείωση
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΛΟΥΚΑΣ ∆ΗΜΑΚΑΣ
«Παρά τα 75 µέτρα βάθος όπου βρέθηκε το Μιράζ µετά την πτώση του στη θάλασσα,το αεροσκάφος ήταν αραγµένο στηναµµούδα του βυθού σαν να είχε κάνει την ασφαλέστερη και πιο οµαλή τροχοδρόµηση και προσγείωση! Ολόκληρο, άθικτο και σαγηνευτικό! Ηταν εντυπωσιακό ως θέαµα, µε τηνκαλύτερη ,τεχνικά, θέσηγια να το ανελκύσουµε και συνεπώςεξαιρετικά παρήγορο από οικονοµικής πλευράς αν το γλιτώναµε!».
Για τον 36χρονο επισµηναγό Νικόλαο Ρόµπολα, επικεφαλής 8 δυτών της ειδικής µονάδας της Πολεµικής Αεροπορίας, η «ψαριά» µεταξύ Σάµου και Φούρνων ήταν προσοδοφόρα. Ο εντοπισµός καιη επιτυχής ανάσυρση ολόκληρου του διθέσιου µαχητικού αεροσκάφους που είχε πέσει πριν από 14 ηµέρες – ευτυχώς χωρίς θύµατα – ίσωςνα το καταστήσει, µε την κατάλληλη συντήρηση και επισκευή, ξανά ικανό να πετά. Αν αυτό γίνει οι Ενοπλες ∆υνάµεις θα διατηρήσουν ένα «δόρυ» αξίας περίπου 20 εκατ. ευρώ! Η «ακτινογραφία» του αεροσκάφους θα γίνει στην Τανάγρα, όπου έφθασε χθες µε αρµαταγωγό– µέχρι τη Χαλκίδα – καιεν συνεχεία οδικώς µε νταλίκα.
Η ΑΠΟΣΤΟΛΗ. Ωστόσο η αποστολή ανέλκυσης δεν ήταν «παιχνιδάκι», καθώς υπήρχαν κρίσιµοι τεχνικοί περιορισµοί τόσο από τον κατασκευαστή του αεροσκάφους όσο και τους κάνονες της Φυσικής και της Μηχανικής. Ετσι, απαιτήθηκε ακριβής σχεδιασµός από την έµπειρη Κινητή Οµάδα ΣυντήρησηςΥποβρύχιων και Θαλάσσιων Εγκαταστάσεων (ΚΟΣΥΘΕ) της Πολεµικής Αεροπορίας, συνεργασία µε τον Στρατό Ξηράς, τοΠολεµικό Ναυτικό και το Λιµενικό αλλά και επιστράτευση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Και όλα αυτά, µε µεγάλοαντίπαλο τον χρόνο που απειλούσε τοΜιράζ µε διαβρώσεις.
Βάση του σχεδιασµού ήταν ο προσδιορισµός της ακριβούς θέσης όπου «βούτηξε» το Μιράζ 2000. Αυτή βρέθηκε από τους πιλότους, σµηναγό Μιχ. Κούρτη και υποσµηναγό Μιχ. Μήτσιου και τηµαρτυρία των καταδροµέων του 4ουΕΤΕΘ της Σάµου που τους είχαν περισυλλέξει.
Ακολούθησε, εξηγεί στα «ΝΕΑ» ο µηχανικός κ. Ρόµπολας, η αποτύπωση της κατάστασης του Μιράζ από το υποβρύχιο ροµπότ. Βρέθηκε σχεδόν άθικτο, προφανώς λόγω της σωστής γωνίας προσθαλάσσωσης που του έδωσαν οι πιλότοι.
Αφιλοκερδώς οι βαθυδύτες Σπ. Κόλλας και Ανδ. Ανδρικόπουλος έδεσαν το Μιράζ από τρία κατάλληλα σηµεία – µε οδηγίες των τεχνικών της Τανάγρας – για να µη γίνουν ζηµιές. Στη συνέχεια µε τιςοδηγίες των 8 δυτών της ΚΟΣΥΘΕ το Μιράζ ασφαλίστηκε και η µηχανότρατα του ψαρά Απ. Κυπραίου το ανέσυρε στα 15 µ. Για να ολοκληρωθεί η ανάσυρση µε ασφάλεια, η µηχανότρατα το έσυρε ένα µίλι σε απάνεµο λιµάνι. «Ο κίνδυνος ήταν τα υπόγεια ρεύµατα και τα µεγάλα βάθη, αν τύχαινε και µας λυνόταν», λέει ο κ. Ρόµπολας, «αλλά ο καπετάνιος ήξερε τα κατατόπια». Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ. Το Μιράζ αποτέθηκε κοντά στην ακτή σε βάθος 8µ. και τα υπόλοιπα τα ανέλαβε πλωτός γερανός που µισθώθηκε. Ο κίνδυνος που παραµόνευε ήταν η οξείδωση, γι’ αυτό και ξεπλύθηκεαµέσως µε ειδικά υγρά. Ο πλωτός γερανός µετέφερε το Μιράζ 5 µίλια, στον Μαραθόκαµπο, όπου και το µεταφόρτωσε στο αρµαταγωγό «Ρόδος». Από εκείνη τη στιγµή ξεκίνησε χθες το ταξίδι για τη βάση του και την Ελληνική Αεροπορική Βιοµηχανία.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΛΟΥΚΑΣ ∆ΗΜΑΚΑΣ
«Παρά τα 75 µέτρα βάθος όπου βρέθηκε το Μιράζ µετά την πτώση του στη θάλασσα,το αεροσκάφος ήταν αραγµένο στηναµµούδα του βυθού σαν να είχε κάνει την ασφαλέστερη και πιο οµαλή τροχοδρόµηση και προσγείωση! Ολόκληρο, άθικτο και σαγηνευτικό! Ηταν εντυπωσιακό ως θέαµα, µε τηνκαλύτερη ,τεχνικά, θέσηγια να το ανελκύσουµε και συνεπώςεξαιρετικά παρήγορο από οικονοµικής πλευράς αν το γλιτώναµε!».
Για τον 36χρονο επισµηναγό Νικόλαο Ρόµπολα, επικεφαλής 8 δυτών της ειδικής µονάδας της Πολεµικής Αεροπορίας, η «ψαριά» µεταξύ Σάµου και Φούρνων ήταν προσοδοφόρα. Ο εντοπισµός καιη επιτυχής ανάσυρση ολόκληρου του διθέσιου µαχητικού αεροσκάφους που είχε πέσει πριν από 14 ηµέρες – ευτυχώς χωρίς θύµατα – ίσωςνα το καταστήσει, µε την κατάλληλη συντήρηση και επισκευή, ξανά ικανό να πετά. Αν αυτό γίνει οι Ενοπλες ∆υνάµεις θα διατηρήσουν ένα «δόρυ» αξίας περίπου 20 εκατ. ευρώ! Η «ακτινογραφία» του αεροσκάφους θα γίνει στην Τανάγρα, όπου έφθασε χθες µε αρµαταγωγό– µέχρι τη Χαλκίδα – καιεν συνεχεία οδικώς µε νταλίκα.
Η ΑΠΟΣΤΟΛΗ. Ωστόσο η αποστολή ανέλκυσης δεν ήταν «παιχνιδάκι», καθώς υπήρχαν κρίσιµοι τεχνικοί περιορισµοί τόσο από τον κατασκευαστή του αεροσκάφους όσο και τους κάνονες της Φυσικής και της Μηχανικής. Ετσι, απαιτήθηκε ακριβής σχεδιασµός από την έµπειρη Κινητή Οµάδα ΣυντήρησηςΥποβρύχιων και Θαλάσσιων Εγκαταστάσεων (ΚΟΣΥΘΕ) της Πολεµικής Αεροπορίας, συνεργασία µε τον Στρατό Ξηράς, τοΠολεµικό Ναυτικό και το Λιµενικό αλλά και επιστράτευση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Και όλα αυτά, µε µεγάλοαντίπαλο τον χρόνο που απειλούσε τοΜιράζ µε διαβρώσεις.
Βάση του σχεδιασµού ήταν ο προσδιορισµός της ακριβούς θέσης όπου «βούτηξε» το Μιράζ 2000. Αυτή βρέθηκε από τους πιλότους, σµηναγό Μιχ. Κούρτη και υποσµηναγό Μιχ. Μήτσιου και τηµαρτυρία των καταδροµέων του 4ουΕΤΕΘ της Σάµου που τους είχαν περισυλλέξει.
Ακολούθησε, εξηγεί στα «ΝΕΑ» ο µηχανικός κ. Ρόµπολας, η αποτύπωση της κατάστασης του Μιράζ από το υποβρύχιο ροµπότ. Βρέθηκε σχεδόν άθικτο, προφανώς λόγω της σωστής γωνίας προσθαλάσσωσης που του έδωσαν οι πιλότοι.
Αφιλοκερδώς οι βαθυδύτες Σπ. Κόλλας και Ανδ. Ανδρικόπουλος έδεσαν το Μιράζ από τρία κατάλληλα σηµεία – µε οδηγίες των τεχνικών της Τανάγρας – για να µη γίνουν ζηµιές. Στη συνέχεια µε τιςοδηγίες των 8 δυτών της ΚΟΣΥΘΕ το Μιράζ ασφαλίστηκε και η µηχανότρατα του ψαρά Απ. Κυπραίου το ανέσυρε στα 15 µ. Για να ολοκληρωθεί η ανάσυρση µε ασφάλεια, η µηχανότρατα το έσυρε ένα µίλι σε απάνεµο λιµάνι. «Ο κίνδυνος ήταν τα υπόγεια ρεύµατα και τα µεγάλα βάθη, αν τύχαινε και µας λυνόταν», λέει ο κ. Ρόµπολας, «αλλά ο καπετάνιος ήξερε τα κατατόπια». Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ. Το Μιράζ αποτέθηκε κοντά στην ακτή σε βάθος 8µ. και τα υπόλοιπα τα ανέλαβε πλωτός γερανός που µισθώθηκε. Ο κίνδυνος που παραµόνευε ήταν η οξείδωση, γι’ αυτό και ξεπλύθηκεαµέσως µε ειδικά υγρά. Ο πλωτός γερανός µετέφερε το Μιράζ 5 µίλια, στον Μαραθόκαµπο, όπου και το µεταφόρτωσε στο αρµαταγωγό «Ρόδος». Από εκείνη τη στιγµή ξεκίνησε χθες το ταξίδι για τη βάση του και την Ελληνική Αεροπορική Βιοµηχανία.
0 Response to "«Ψάρεψαν» 20 εκατοµµύρια ευρώ"