Β.Μπαλάφας : "Με το νόμο Διαμαντοπούλου όλα είναι σαν να ξεκινούν από την αρχή, πάνω σε μια σαθρή βάση που θα επιφέρει πολυσχιδή προβλήματα"
11.7.11
Την Παρασκευή 8 Ιουλίου 2011, λίγο μετά τις 6 το απόγευμα, πραγματοποιήθηκε κοινή συνεδρίαση των υποτομέων Πανεπιστημιακής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης, του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, στο νέο κτίριο όπου στεγάζονται τα γραφεία της Νέας Δημοκρατίας.
Στη συνεδρίαση προέδρευσε ο π. Υπουργός Παιδείας κ. Σπηλιωτόπουλος Άρης, Βουλευτής Β' Αθηνών, συνεπικουρούμενος από τους κκ Κυριαζή Αθανάσιο, Καθηγητή Πανεπιστημίου, και Τσαλίδη Φίλιππο, Καθηγητή Πανεπιστημίου.
Το αντικείμενο της συζήτησης που έλαβε χώρα ήταν το νέο νομοσχέδιο για την Ανώτατη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση που κατέθεσε την προηγούμενη εβδομάδα η Υπουργός Παιδείας κ. Διαμαντοπούλου.
Γενική διαπίστωση αποτελεί το γεγονός ότι δεν εφαρμόζονται τα αποτελέσματα του εθνικού διαλόγου που αφορούσαν σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Η Υπουργός αιφνιδίασε την ακαδημαϊκή κοινότητα καταθέτοντας ένα νομοσχέδιο εν μέσω θέρους, χωρίς να έχει προηγηθεί η έστω στοιχειώδης επεξεργασία του νόμου από εκείνους που αφορά άμεσα.
Το υπό κατάθεση νομοσχέδιο εμφανίζει πρόχειρες συρραφές κανονιστικών διατάξεων από το εξωτερικό, ενώ το πιο σημαντικό στοιχείο είναι ότι σε αρκετές περιπτώσεις παρουσιάζονται θεμελιώδεις συνταγματικές ασυμβατότητες. Επιπλέον, έκπληξη αποτελεί το γεγονός ότι πολλά θέματα αφήνονται έωλα προς διευθέτηση αργότερα με προεδρικά διατάγματα, ενώ εκλείπουν τελείως οι όποιες μεταβατικές διατάξεις και ρυθμίσεις. Το νέο νομοσχέδιο συναντά καθολικές αντιδράσεις τόσο από τους καθηγητές, όσο και από τους φοιτητές και χρειάζεται να δοθεί χρόνος τόσο στην Ακαδημαϊκή Κοινότητα, όσο και στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ώστε να συνυπολογιστούν προτάσεις και παρατηρήσεις που προέρχονται από τον ακαδημαϊκό και κοινοβουλευτικό χώρο.
Κατά την προσωπική μου άποψη, την οποία και κατέθεσα κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, ο συγκεκριμένος νόμος στο σύνολό του δεν επιλύει καμία από τις παθογένειες του ακαδημαϊκού χώρου ή τις ελλείψεις που είχαν προηγούμενοι νόμοι. Αντιθέτως, δημιουργεί δεκάδες νέα ζητήματα που θα χρειαστούν χρόνια για να επιλυθούν, πάνω σε μια εντελώς καινούρια και μη στέρεα βάση, ανατρέποντας θετικές αλλαγές που είχαν επέλθει ύστερα από πολυετή διαδικασία ζύμωσης αιτημάτων και αγώνες κυρίως των φοιτητών. Ανατρέπονται στην πράξη θετικές αλλαγές – πολυετείς διεκδικήσεις που είχαν σφραγιστεί από τους νόμους Γιαννάκου και Στυλιανίδη.
Ο κεντρικός πυρήνας του νέου νομοσχεδίου στοχοποιεί ουσιαστικά τη φοιτητική κοινότητα αποκλείοντάς τη από οποιαδήποτε διαδικασία. Εξαφανίζει τα θετικά στοιχεία προηγούμενων νόμων, την ώρα που είχε αρχίσει, μετά από πολλά χρόνια, να διαφαίνεται μια ολοκλήρωση στους νόμους που διέπουν την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση τόσο σε ακαδημαϊκά, όσο και σε επαγγελματικά ζητήματα. Εγκαθιδρύει μια επικίνδυνη λογική πολλαπλών μη αιρετών διορισμών σε επίπεδο διοικητικών οργάνων και καθιστά σταδιακά την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ένα είδος Εκπαιδευτηρίου Κατάρτισης, ειδικά σε ότι αφορά στα Τεχνολογικά Ανώτατα Ιδρύματα.
Με το νόμο Διαμαντοπούλου όλα είναι σαν να ξεκινούν από την αρχή, πάνω σε μια σαθρή βάση που θα επιφέρει πολυσχιδή προβλήματα στο άμεσο και απώτερο μέλλον. Πρόκειται περί μιας ολικής απορρύθμισης με απρόβλεπτο χρονικό ορίζοντα ωρίμανσης και επιμέρους διευθετήσεων.
Εν τέλει, ο νέος νόμος δημιουργεί πολύ περισσότερα προβλήματα από ότι επιλύει, κινείται επιθετικά προς τα κύτταρα που αποτελούν την Ανώτατη Πανεπιστημιακή και Τεχνολογική Εκπαίδευση, ανατρέπει τις λογικές και ορθές κατακτήσεις των φοιτητών και αποφοίτων, επιφέρει δραματικές αλλαγές στη φύση των πτυχίων με την κατάργηση των τμημάτων, γεγονός που θα έχει αντίκτυπο και στις υποθέσεις των όποιων επαγγελματικών δικαιωμάτων.
Αυτές είναι μερικές μόνο πρώτες σκέψεις και διαπιστώσεις που κατέθεσα κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης.
Η συνεδρίαση ολοκληρώθηκε λίγο μετά τις 9 το βράδυ και επίκειται εκ νέου σύγκληση του Τομέα μετά και τις ανακοινώσεις που έγιναν από την πλευρά της Υπουργού.
Άλλωστε, στα θέματα της Παιδείας, πρέπει να υπάρχει σύνθεση ιδεών και απόψεων, έτσι ώστε να υπάρχει συναίνεση για να μπορεί να εκπονηθεί στρατηγική μακροπρόθεσμη, που να μην αλλάζει ούτε από Κυβέρνηση σε Κυβέρνηση ούτε από Υπουργό σε Υπουργό.
Βασίλειος Μπαλάφας
Πτυχιούχος Τηλεπληροφορικής & Διοίκησης – ΤΕΙ Ηπείρου
MSc in Data Communications – U of Kingston/Τμήμα Αυτοματισμού ΤΕΙ Πειραιά
Μέλος Πολιτικής Επιτροπής Νέας Δημοκρατίας
Πηγή : balafas.gr
Στη συνεδρίαση προέδρευσε ο π. Υπουργός Παιδείας κ. Σπηλιωτόπουλος Άρης, Βουλευτής Β' Αθηνών, συνεπικουρούμενος από τους κκ Κυριαζή Αθανάσιο, Καθηγητή Πανεπιστημίου, και Τσαλίδη Φίλιππο, Καθηγητή Πανεπιστημίου.
Το αντικείμενο της συζήτησης που έλαβε χώρα ήταν το νέο νομοσχέδιο για την Ανώτατη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση που κατέθεσε την προηγούμενη εβδομάδα η Υπουργός Παιδείας κ. Διαμαντοπούλου.
Γενική διαπίστωση αποτελεί το γεγονός ότι δεν εφαρμόζονται τα αποτελέσματα του εθνικού διαλόγου που αφορούσαν σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Η Υπουργός αιφνιδίασε την ακαδημαϊκή κοινότητα καταθέτοντας ένα νομοσχέδιο εν μέσω θέρους, χωρίς να έχει προηγηθεί η έστω στοιχειώδης επεξεργασία του νόμου από εκείνους που αφορά άμεσα.
Το υπό κατάθεση νομοσχέδιο εμφανίζει πρόχειρες συρραφές κανονιστικών διατάξεων από το εξωτερικό, ενώ το πιο σημαντικό στοιχείο είναι ότι σε αρκετές περιπτώσεις παρουσιάζονται θεμελιώδεις συνταγματικές ασυμβατότητες. Επιπλέον, έκπληξη αποτελεί το γεγονός ότι πολλά θέματα αφήνονται έωλα προς διευθέτηση αργότερα με προεδρικά διατάγματα, ενώ εκλείπουν τελείως οι όποιες μεταβατικές διατάξεις και ρυθμίσεις. Το νέο νομοσχέδιο συναντά καθολικές αντιδράσεις τόσο από τους καθηγητές, όσο και από τους φοιτητές και χρειάζεται να δοθεί χρόνος τόσο στην Ακαδημαϊκή Κοινότητα, όσο και στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ώστε να συνυπολογιστούν προτάσεις και παρατηρήσεις που προέρχονται από τον ακαδημαϊκό και κοινοβουλευτικό χώρο.
Κατά την προσωπική μου άποψη, την οποία και κατέθεσα κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, ο συγκεκριμένος νόμος στο σύνολό του δεν επιλύει καμία από τις παθογένειες του ακαδημαϊκού χώρου ή τις ελλείψεις που είχαν προηγούμενοι νόμοι. Αντιθέτως, δημιουργεί δεκάδες νέα ζητήματα που θα χρειαστούν χρόνια για να επιλυθούν, πάνω σε μια εντελώς καινούρια και μη στέρεα βάση, ανατρέποντας θετικές αλλαγές που είχαν επέλθει ύστερα από πολυετή διαδικασία ζύμωσης αιτημάτων και αγώνες κυρίως των φοιτητών. Ανατρέπονται στην πράξη θετικές αλλαγές – πολυετείς διεκδικήσεις που είχαν σφραγιστεί από τους νόμους Γιαννάκου και Στυλιανίδη.
Ο κεντρικός πυρήνας του νέου νομοσχεδίου στοχοποιεί ουσιαστικά τη φοιτητική κοινότητα αποκλείοντάς τη από οποιαδήποτε διαδικασία. Εξαφανίζει τα θετικά στοιχεία προηγούμενων νόμων, την ώρα που είχε αρχίσει, μετά από πολλά χρόνια, να διαφαίνεται μια ολοκλήρωση στους νόμους που διέπουν την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση τόσο σε ακαδημαϊκά, όσο και σε επαγγελματικά ζητήματα. Εγκαθιδρύει μια επικίνδυνη λογική πολλαπλών μη αιρετών διορισμών σε επίπεδο διοικητικών οργάνων και καθιστά σταδιακά την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ένα είδος Εκπαιδευτηρίου Κατάρτισης, ειδικά σε ότι αφορά στα Τεχνολογικά Ανώτατα Ιδρύματα.
Με το νόμο Διαμαντοπούλου όλα είναι σαν να ξεκινούν από την αρχή, πάνω σε μια σαθρή βάση που θα επιφέρει πολυσχιδή προβλήματα στο άμεσο και απώτερο μέλλον. Πρόκειται περί μιας ολικής απορρύθμισης με απρόβλεπτο χρονικό ορίζοντα ωρίμανσης και επιμέρους διευθετήσεων.
Εν τέλει, ο νέος νόμος δημιουργεί πολύ περισσότερα προβλήματα από ότι επιλύει, κινείται επιθετικά προς τα κύτταρα που αποτελούν την Ανώτατη Πανεπιστημιακή και Τεχνολογική Εκπαίδευση, ανατρέπει τις λογικές και ορθές κατακτήσεις των φοιτητών και αποφοίτων, επιφέρει δραματικές αλλαγές στη φύση των πτυχίων με την κατάργηση των τμημάτων, γεγονός που θα έχει αντίκτυπο και στις υποθέσεις των όποιων επαγγελματικών δικαιωμάτων.
Αυτές είναι μερικές μόνο πρώτες σκέψεις και διαπιστώσεις που κατέθεσα κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης.
Η συνεδρίαση ολοκληρώθηκε λίγο μετά τις 9 το βράδυ και επίκειται εκ νέου σύγκληση του Τομέα μετά και τις ανακοινώσεις που έγιναν από την πλευρά της Υπουργού.
Άλλωστε, στα θέματα της Παιδείας, πρέπει να υπάρχει σύνθεση ιδεών και απόψεων, έτσι ώστε να υπάρχει συναίνεση για να μπορεί να εκπονηθεί στρατηγική μακροπρόθεσμη, που να μην αλλάζει ούτε από Κυβέρνηση σε Κυβέρνηση ούτε από Υπουργό σε Υπουργό.
Βασίλειος Μπαλάφας
Πτυχιούχος Τηλεπληροφορικής & Διοίκησης – ΤΕΙ Ηπείρου
MSc in Data Communications – U of Kingston/Τμήμα Αυτοματισμού ΤΕΙ Πειραιά
Μέλος Πολιτικής Επιτροπής Νέας Δημοκρατίας
Πηγή : balafas.gr
0 Response to "Β.Μπαλάφας : "Με το νόμο Διαμαντοπούλου όλα είναι σαν να ξεκινούν από την αρχή, πάνω σε μια σαθρή βάση που θα επιφέρει πολυσχιδή προβλήματα""